DOI QR코드

DOI QR Code

Decision Making from the 5th Grade' III-Structured Problem of Data Analysis

자료분석에 관한 비구조화된 문제해결모형 적용에서 나타난 초등학교 5학년 학생들의 의사결정에 관한 연구

  • Received : 2012.04.12
  • Accepted : 2012.05.11
  • Published : 2012.05.15

Abstract

The purpose of this study is to investigate students decision-making progress through ill-structured problem solving process. For this study, 25 fifth graders in an elementary school were observed by applying ABCDE model (Analyze - Browse - Create - Decision making - Evaluate), and analyzed their decision-making progress analyzing framework which follows 3 steps - making their own decision, discussing/revising with peers, and lastly decision making/solving problem. Upper two groups with better performance in ill-structured problem solving model among 6 groups showed active discussion in group and decision making process with 3 steps (making their own decision, discussing/revising with peers). Even though their decisions are not good-fit to mathematical reasoning result, development and application of ill-structured problems would bring better ability of high level thinking and problem solving to students.

본 연구는 비구조화된 문제해결모형을 적용하여 수업을 하는 과정에서 나타나는 학생들의 의사결정과정을 관찰 분석함으로써 초등학교 현장에서의 비구조화된 문제 적용 가능성을 제시하고자 한다. 이를 위해 서울 소재 C초등학교 5학년 학생 25명을 대상으로 확률과 통계영역 중 자료분석에 관한 비구조화된 문제를 제시하였고, 문제해결은 ABCDE(Analyze - Browse - Create - Decision Making - Evaluate) 모형을 적용하여 의사결정단계(자신의 견해 확립하기, 타인의 견해 검토하기, 문제해결에 적절한 견해를 결정하고 실행하기)에서 나타난 학생들의 의사결정과정을 분석하였다. 총 여섯 모둠 중 비구조화된 문제해결모형에 따라 수업진행이 비교적 잘 이루어진 상위 두 모둠은 문제에 대한 서로의 생각과 의견을 활발하게 나누며, 3단계의 의사결정과정이 모두 나타났다. 학생들의 고차원적인 문제해결력 향상을 위한 심화된 문제의 해결이 요구되는 현 상황에서, 비구조화된 문제의 개발 및 적용을 통해 학습자의 문제 해결의 가능성을 기대해 볼 수 있겠다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 교육과학기술부 (2008). 초튜학교 교육과정 해설 (IV)- 수학, 과학, 실과. 서울; 대한교과서 주식회사.
  2. 교육인적자원부 (2007) 초등학교 교육과정. 교육인적자원부.
  3. 김경희 . 백희수 (2010). 비와 비율 영역에 대한 우리나라와 싱가포르 교육과정 및 교과서 비교 -TIMSS 평가목표와 공개문항을 중심으로, 학교수학. 12(4), 473-491.
  4. 김민경. 이지영. 홍지연. 김은경 (2011) 초등학교 수학교과서에서 나타난 '문제'의 비구조성(ill-structured)에 관한 연구, 학습자중심교과교육연구,11(2), 1-21.
  5. 김성동 (2001). PISA 2000 수학 평가 결과 분석 연구. 서울. 한국교육과정평가원.
  6. 임해미. 김수진. 김경희 (2012). 국가수준 학업성취도 평가와 국제 학업성취도 평가의 연계를 통한 우리나라 학생들의 수학 성취 특성 분석, 수학교육학연구, 22(1), 1-22.
  7. 한국교육과정평가원 (2004). 교사, 수업, 그리고 학생 성취: TIMSS 1999 결과를 중심으로. 서울. 선명인쇄주식회사.
  8. 한국교육과정평가원 (2007). PTSA 2006 결과 분석 연구: 과학적 소양, 읽기 소양, 수학적 소양 수준 및 배경 변인 분석, 연구보고 RRE 2007-1.
  9. Bransford, J. D. (1994). Who yz gonna call? Thoughts about teaching problem solbing. In P. Hallinger, K. Lithwood,& J. Murphy (Eds), Cognitive perspectives on edumtional leadership. New York: Teachers College Press.
  10. Bransford, J. D., & Stein, B. S. (1983). The IDEAL problem solver: A guide for improving thinking, leaming, and creativity. New York: Freeman.
  11. Chi, M. T. H., & Glaser, R. (1985). Problem solving ability. In R. J. Stemberg (Ed.), Human abilities: An irifomation processing approach. NY W. H. Freeman.
  12. Ge, X., & Land, S. M. (2003). Scaffolding students' problem-solving processes in an ill-structured task using question prompts and peer interactions. Educational Techrwlogy Research and Development, 51 (1),21-38. https://doi.org/10.1007/BF02504515
  13. Ge, X., & Land, S. M. (2004). A conceptual Framework for scaffolding ill-structured problem-solving proceses using question prompts and peer interactions. Educational Technology Research and Development, 52(2), 5-22. https://doi.org/10.1007/BF02504836
  14. Gick, M. L. (1986). Problem-solving strategies. Educational Psychologist, 21, 99-120. https://doi.org/10.1080/00461520.1986.9653026
  15. Goos, M. (2004). Learning mathematics in a classroom community of inquiry. Journal for Research in Mathematics Education, 35(4), 258-291 https://doi.org/10.2307/30034810
  16. Greeno, J. (1978). Natures of problem-solving abilities. In W. Estes (Ed.), Handbook of learning and cognitive processes (pp. 239-270). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  17. Hong, N. S. (1999). The relationShip between well-structured and ill-structured problem solving in multimedia simulation. The Pennsylvania State University.
  18. Jonassen, D. H. (1997). Instructional design models for well-structured and ill-structured problem-solving learning outcomes. Educational Technology Research and Development, 45(1), 65-94. https://doi.org/10.1007/BF02299613
  19. Newell, A., & Simon, H. (1972). Human problem solving. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  20. Sinnott, J. D. (1972). A model for solution of ill-structured problems: Implications for everyday and abstract problem solving. In J. D. Sinnott (Ed.), Everyday problem solving: Theory and application (pp.72-99). New York: Praeger.
  21. Spiro, R. J., Coulson, R. L., Feltovich, P. J., & Anderson, D. K (1988). Cognitive flexibility theory: Advanced knawledge acquisition in ill-structured domains. Tech Report No. 441. Champaign, IL: University of Illinois, Center for the Study of Reading.
  22. Spiro, R. J., Vispoel, W., Schmitz, j., Samarapungavan, A., & Boerger, A. (1987). Knowlege acquisition for application: Cognitive flexibility and transfer in complex content domains. In B. C. Britton (Ed.), Executive control processes. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  23. Stillman, G. A., & Galbraith, P. L. (1998). Applying mathematics with real world connections: Matacognitive characteristics of secondary students. Educational Studies in Mathematics, 36, 157-189. https://doi.org/10.1023/A:1003246329257
  24. Wood, P. K (1983). Inquiring systems and problem structures: Implications for cognitive development. Human Development, 26, 249-265. https://doi.org/10.1159/000272887
  25. Wood, T. (1999). Creating a context for argument in mathematics class. Journal for Research in Mathematics Education, 30(2), 171-191 https://doi.org/10.2307/749609
  26. Venville, G., Rennie, L., & Wallace, J. (2004). Decision making an sources of knowlege: How students tackle integrated tasks in science, technology and mathematics. Research in Science Education, 34, 115-135. https://doi.org/10.1023/B:RISE.0000033762.75329.9b

Cited by

  1. 과제의 구조화 정도에 따른 초등학생들의 통계적 변이성 이해 양상에 대한 사례 연구 vol.21, pp.2, 2012, https://doi.org/10.7468/jksmec.2018.21.2.131