Abstract
The purpose of this study was to find out the effect of background variables, development stage, and perception of accountability on kindergarten teachers' adaptation to the teaching profession. The researchers surveyed 224 teachers in public and private kindergarten. The results of the study are as follows: First, in terms of age, the older they were, the better teachers adjusted to the teaching profession. As for their teaching career, the more teaching experience they had, the better teachers adapted to the teaching profession, but there were no significant differences between 6-10 years and more than 11 years. As to the level of education, four-year college graduates or graduate school graduates adjusted better than two-year college graduates. Second, teachers in the Capability Development Stage and Growth-Enthusiasm Stage showed a higher degree of adaptation than those in the Entrance-Acceptance Stage. Finally, the higher perception of accountability they have, the better teachers could adapt to the teaching profession. Among the categories of accountability, the professional accountability affected most highly the teachers' adaptation to the teaching profession.
본 연구는 교사의 배경변인 및 발달단계, 교사에 대한 책무성 인식이 교직 적응에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 224명의 공 사립 유치원 교사를 대상으로 조사 연구를 실시하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 연령 면에서 교사들은 연령이 많아짐에 따라 교직적응 정도가 높은 것으로 나타났다. 경력 면에서 교사들은 경력이 늘어남에 따라 교직 적응정도가 높게 나타났으나 경력이 6-10년인 교사와 11년 이상인 교사 간에는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 학력 면에서 4년제 대학 졸업 또는 대학원 이상 교사들이 전문대를 졸업한 교사보다 교직적응을 잘하는 것으로 인식하였다. 둘째, 교사들은 입문수용 단계에서 벗어나 능력구축 단계와 열중성장 단계에 있을 때 교직 적응 정도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 교사들의 책무성 인식이 높을수록 교직 적응정도가 높게 나타났다. 교사들의 교직 책무성 하위영역 중에서는 전문적 책무성이 교사의 교직 적응에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.