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어린이도서관 공간요소의 중요도 평가

An Evaluation of importance of Spatial Factors in Children's Libraries

  • 강미희 (전남대학교 문헌정보학과) ;
  • 홍현진 (전남대학교 문헌정보학과)
  • 투고 : 2012.04.23
  • 심사 : 2012.05.16
  • 발행 : 2012.05.30

초록

이 연구의 목적은 어린이도서관의 공간요소를 개발하고 이에 대해 전문가집단 및 이용자집단의 중요도 평가를 실시하는 것이다. 이를 위해 이 연구는 먼저 국내외 관련단체 및 협회 자료와 선행연구를 분석하여 공간요소를 도출하고 이를 구조화하여, 공간요소를 개발하였다. 다음으로 12개의 평가영역과 127개의 세부지표로 구조화된 공간요소에 대해 어린이도서관 사서, 유아교육학 전공자, 초등학교 사서교사, 건축학 전공자 등 네 집단의 전문가와 영유아, 초등학교 저학년, 초등학교 고학년 등 세 집단의 이용자를 대상으로 중요도를 평가하였다. 평가결과는 다음과 같다. 첫째, 전문가집단은 12개의 평가영역 모두와 세부지표 127개 중 120개를 3.0 이상으로 평가하여 지표로서의 중요성을 입증하였다. 둘째, 이용자집단 역시 12개의 평가영역 모두와 127개 세부지표 중 2개를 제외한 125개를 3.0 이상으로 평가하여 지표로서의 중요성을 증명하였다. 셋째, 전문가집단과 이용자집단 간의 중요도 평가결과, 12개 평가영역 중 2개 영역에서 집단 간의 차이가 있었다.

The purposes of this study are to develop spatial factors for children's libraries and fulfill the evaluation of importance of expert and user groups for it. So, this study developed spatial evaluation factors by analyzing materials of domestic/international groups and associations and precedent studies, drawing spatial factors and organizing them. Next, for the spatial factors developed to 12 evaluation areas and 127 detailed indexes, an importance was evaluated for 4 expert groups; children's librarians, people majoring in early childhood education, elementary school's librarians, people in charge of architecture, etc. and 3 groups; infants, elementary school's lower grades, elementary school's high grades, etc. The evaluation results are as follows. First, the expert groups approved an importance of indexes by evaluating all of the 12 evaluation areas and 120 indexes of 127 detailed indexes as more than 3.0. Second, the user groups also approved an importance of indexes by evaluating all of 12 evaluation areas and 125 detailed indexes of 127 detailed indexes as more than 3.0. Third, as the result of evaluating an importance between expert groups and user groups, there was a difference between two groups in 2 areas among the 12 evaluation areas.

키워드

참고문헌

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