DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of the Nature of Teacher Behavior on Learning Flow in Military Education

군 교육에서 교수행동특성이 학습몰입에 미치는 영향

  • Received : 2012.02.22
  • Accepted : 2012.05.04
  • Published : 2012.05.28

Abstract

The purpose of this paper is to investigate which the nature of teacher behavior affects the learning flow in the context of military education. Empirical results show that the leadership of the nature of teacher behavior has a significant effect on three factors of learning flow (flow experience, transformation of time, concentration on task). In addition, the pace of class of the nature of teacher behavior is significantly related to the transformation of time and the concentration on task, and the sense of humor of the nature of teacher behavior significantly affects the concentration on task. The findings provide practical implications on how a military education institution strategically employes the leadership, the sense of humor, and the pace of class in an attempt to select and train instructors.

본 연구의 목적은 군(軍)교육기관의 학습자를 대상으로 교수자의 어떠한 행동특성이 학습몰입에 유의한 영향을 미치는가를 실증적으로 분석하는 것이다. 연구결과 학습몰입의 세 가지 요인(몰입경험, 시간왜곡, 주의집중)에 모두 영향을 미치는 교수행동 특성은 리더십 요인이었다. 또한 교수행동특성 중 수업 진행 속도는 시간왜곡과 주의집중에 유의한 영향을 미치고 있었으며, 유머러스한 교수행동특성은 주의집중 요인에 긍정적 영향을 미치고 있었다. 이러한 결과는 군(軍)교육기관이 교수자의 선발과 훈련에 있어 어떻게 교수자의 리더십, 유머감각, 수업진행 속도를 전략적으로 활용할 수 있는가에 대한 실제적 함의를 제공한다.

Keywords

References

  1. 김진덕, "기업의 교육훈련이 경영성과에 미치는 영향", HRD연구, 제13권, 제1호, pp.99-116, 2011.
  2. 정진철, "인적자원개발에 대한 투자와 조직성과의 관계: 이직율의 중재효과를 중심으로", 직업능력개발연구, 제11권, 제2호, pp.193-214, 2008.
  3. 이만희, "군 조직의 환경변화와 인적자원개발체계의 개선방향: 부사관의 능력개발을 중심으로", 사회과학연구, 제12호, pp.189-218, 2009.
  4. F. Green, The Activity of Teaching, New York: McGraw-Hill, 1971.
  5. M. Gagne and J. Briggs, Principles of Instructional Design(2nd ed.), New York: Holt, Rinehart ,and Winston, 1979.
  6. G. Borich, Effective Teaching Methods, N.J.: Prentice-Hall Inc, 2000.
  7. B. Rosenshine and N. Furst, Research on Teacher Performance Criteria, In Research in Teacher Education: A Symposium ed., by B. O. Smith, N.J.: Prentice-Hall, 1973.
  8. P. Sounders, Teaching Behaviors Inventory, West Michigan Univ. Publishers, 1999.
  9. 권영성, 대학의 강의식 수업에서 교수의 효율적인 교수행동 요인분석, 연세대학교, 박사학위논문, 2006.
  10. 권대봉, 배현경, 이현, "성인교수자의 교수행동특성과 성인학습자의 학습몰입의 관계분석-A기업 사무직의 직무교육을 중심으로", 한국교육학연구, 제14권, 제1호, pp.247-269, 2008.
  11. 김은주, 명강의 핵심전략, 서울: 연세대출판부, 2004.
  12. M. Csikszentmihalyi, Beyond boredom and anxiety, 1st edition, San Francisco, CA, Jossey-Bass, 1975.
  13. T. Novak, D. Hoffman, and Y. Yung, "Measuring the Customer Experience in Online Environments: A Structural Modeling Approach," Marketing Science, Vol.19, No.1, pp.22-42, 2000. https://doi.org/10.1287/mksc.19.1.22.15184
  14. C. Mundell, "The role of perceived skill, perceived challenge, and flow in the experience of positive and negative affect," Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, Vol.61, No.1, p.2802, 2000.
  15. 민상기, 실업계 고등학교학생의 학습몰입과 학급풍토의 관계, 서울대학교대학원, 석사학위논문, 2007.
  16. 석임복, 학습몰입의 구조: 척도.성격.조건.관여, 경북대학교대학원, 박사학위논문, 2007.
  17. 탁하얀, 성인용 학습몰입척도 개발 및 타당화, 이화여자대학교대학원, 석사학위논문, 2010.
  18. S. Jackson and H. Marsh, "Development and Validation of a Scale to Measure Optimal Experience: The Flow State scale," Journal of sport and Experience Psychology, Vol.18, No.1, pp.17-35, 1996. https://doi.org/10.1123/jsep.18.1.17
  19. 장정무, 김종욱, 김태웅, "무선인터넷서비스 수용의 영향요인 분석: 플로우이론을 가미한 기술수용모델의 확장", 경영정보학연구, 제14권, 제3호, pp.93-120, 2004.
  20. J. Hair, R. Anderson, R. Tatham, and W. Black, Multivariate Data Analysis (5th ed.), California: Prentice-Hall International Inc, 1998.
  21. 이학식, 임지훈, SPSS 18.0 매뉴얼, 집현재, 2011.