DOI QR코드

DOI QR Code

Comparative Analysis of High School Informatics Textbooks

고등학교 정보 교과서의 비교 분석

  • 이연화 (안동대학교 정보과학교육과) ;
  • 강오한 (안동대학교 정보과학교육과)
  • Received : 2012.01.30
  • Accepted : 2012.04.18
  • Published : 2012.05.28

Abstract

From 2011, newly developed Information textbook will be given to high school students. This research investigates contents of the new Information textbook and attempts to offer improvement of the book, which were compiled according to the 2007 Revised Curriculum. This thesis aims to make a comparative analysis of the contents and structure of six Information textbook which passed the screening. The structures of six textbooks were examined under four sections, which are overall structure, relative importance in the textbook, development method, and evaluation type. Moreover, for analyzing the contents, the research investigated the number of the major concepts that are dealt in the textbooks. The results show that there are too many difficult concepts for high school students and reveals that there are big difference in the contents and construction among textbooks. This research suggests how the textbook should be revised in the light of the contents, construction, terminology, and practical training.

본 논문에서는 2007년 개정 교육과정에 기초하여 개발되고 2011년부터 학교에 보급된 고등학교 정보교과서를 분석하고 개선 방안을 제시하였다. 이를 위하여 인정 심사를 통과한 정보 교과서 6권에 대해 교과서의 구성 체제와 내용의 두 가지 준거를 바탕으로 내용 분석법을 적용하였다. 교과서 구성 체제에서는 전체 구성, 영역별 비중, 내용 전개, 평가 유형을 분석하였으며, 내용 분석에서는 정보 교과서의 내용구성 4개 영역에서 다루는 주요 개념의 수를 분석하였다. 연구 결과에 따르면 정보 교과서에 수록된 개념의 수가 많고 수준이 높은 것으로 파악되었다. 또한 영역별 내용과 목차 구성에서 교과서별로 차이가 많은 것으로 나타났다. 본 논문에서는 분석 결과를 바탕으로 영역별 내용 및 목차 구성, 전문용어 사용, 실습 유무 등 정보 교과서에 대한 여섯 가지 개선 방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 2007년 개정 교육과정 해설, 2010.
  2. 한국교육과정평가원, 2010년 교과용 도서 검정 출원 자격 적용 기준 안내, 2009.
  3. 교육과학기술부, 2007년 개정 교육과정에 따른 고등학교 검정도서 편찬상의 유의점 및 검정기준, 2008.
  4. 김현철, 김보승, 하성일, 이용진, 김길한, 정보, 충청북도교육감, 천재교육, 2010.
  5. 정관용, 남진표, 선용규, 정보, 충청북도교육감, 천재교육, 2010.
  6. 김석우, 오민근, 박장환, 백장현, 정보, 서울특별시교육감, (주)삼양미디어, 2010.
  7. 장원영, 김영수, 이창로, 한순재, 정미연, 정보, 충청북도교육감, 영진닷컴, 2010.
  8. 이원규, 정순영, 유승욱, 이승현, 신은미, 김태욱, 김종혜, 정보, 충청북도교육감, (주) 미래엔 컬처그룹, 2010.
  9. 이태욱, 안성훈, 최현종, 강병호, 서성원, 정보, 충청북도교육감, 형설출판사, 2010.
  10. 신수범, 이태욱, "컴퓨터교과의 성격 분석과 교육과정 구성 전략", 컴퓨터교육학회 논문지, 제8권, 제3호, pp.1-8, 2005.
  11. 이순옥, 교과서 분석의 준거 설정, 경북대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2006.
  12. 김영주, 이종연, "중학교 정보 교과서 선택 기준 제안", 한국정보처리학회 추계학술발표대회, 제16권, 제2호, pp.261-262, 2009.
  13. 김경효, 자기주도 학습을 고려한 정보.컴퓨터 교과의 교과서 개선 방안 연구, 건국대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2009.
  14. 진영학, 허민, 김영식 , "중학교 정보 교과서 비교 분석 및 개선 방안", 컴퓨터교육학회 논문지, 제13권, 제3호, pp.25-34, 2010.
  15. 최길수, 정보교과서 선정을 위한 창의적 문제해결력 중심의 정량적 분석 기법, 충북대학교 교육학 박사학위논문, 2011.
  16. 이연화, 강오한, "고등학교 정보 교과서의 분석에 관한 연구", 한국컴퓨터교육학회 하계학술발표논문집, pp.233-236, 2011.