실물옵션을 이용한 항만배후단지의 가치평가 -부산신항 배후단지 사례분석을 중심으로-

Economic Evaluation of Port Hinterlands Using Real Option -Focusing on the Case Study for Hinterland of Busan New Port-

  • 김명희 (한국해양대학교 해운경영학과) ;
  • 이기환 (한국해양대학교 해운경영학과)
  • 투고 : 2012.06.11
  • 심사 : 2012.09.26
  • 발행 : 2012.09.30

초록

최근 변화하는 항만수요 요구에 신속하게 대응하기 위하여 항만은 그 역할변화를 모색하고 있다. 무역을 위한 단순한 장소가 아닌 로지스틱 체인의 중요한 한 노드로서 기능을 하는 항만으로 변모하고 있다. 항만이 로지스틱 체인 속의 경쟁우위 요소로서 그 역할을 다하기 위해 항만 배후단지 공급의 필요성을 역설한 연구들이 다수 등장하였고 각 항만국들은 앞다투어 항만개발계획을 수립하고 있는 실정이다. 우리 정부 역시 "전국 무역항 항만배후단지 개발 종합계획(2006)"을 통해 아시아의 로지스틱 허브항을 육성하기 위한 항만배후단지 개발계획을 발표했다. 항만배후단지 개발을 위한 투자평가에 대한 선행연구들을 살펴보면 대부분 전통적인 투자평가 기법인 DCF(discounted cash flow)를 이용해 그 가치평가를 실시하고 있다. 그러나 항만개발사업의 경우 거대 초기 투자가 필요하고 장기간의 투자회수 기간이 소요되어 기존의 DCF법에 의한 투자평가는 미래의 불확실성에 대한 가치를 과소평가할 여지가 있다. 이에 본 연구에서는 실제 항만배후단지 경제성평가 데이터를 이용하여 기존의 DCF법과 실물옵션 가치법의 결과값을 비교 분석하였다. 그 결과 DCF에 의한 항만배후단지 경제성평가 결과는 NPV는 -73,601(백만)원, B/C ratio는 0.97, IRR은 5.06%을 보여 개발에 대한 모호함이 있으나, 실물옵션을 이용하여 추정된 확장된 NPV 값은 1,839,000(백만)원으로 개발에 대한 긍정적인 결과 값이 도출되었다. 본 연구는 실증연구를 통해 불확실성이 큰 항만투자영역에 있어 불확실성의 가치를 반영하지 못하는 DCF법을 보완할 수 있는 새로운 평가방법으로 실물옵션법의 유용성을 소개하고자 한다.

Recently the role of ports has been changed to satisfy flexibly needs of demands in global economy. A new concept for ports is not just a place for international trade but an important nodal point in logistics chain. The changing environment like this trend creates a high degree of uncertainty and leaves port managers confused with the question how to respond effectively to dynamic market. The latest studies provide that the port must have a good hinterland to achieve competitive advantages in a logistics chain. Korean Government announced "The Master Development Plan for Port Logistics Parks in Korea" in 2006. This contains the plan of hinterland construction of Busan New Port to achieve the status of logistics hub in Asian market. Previous studies rely solely on traditional DCF(discounted cash flow) analysis for investment of hinterland. However DCF method does not include irreversibility, uncertainty and the choice of timing for investment project. This thesis introduces a ROPM(real options pricing model) which overcomes the limitations of traditional valuation methods. The option valuations in this study utilize the Black-Scholes model, the binomial model and the MonteCarlo simulation to value investment opportunity of a port hinterland. In this thesis, an attempt is made to modify the NPV criterion by incorporating the real options approach, and its application is demonstrated in a hinterland construction investment plan. This research has conducted an empirical analysis by calculating economic value of the investment for a hinterland of Busan New Port.

키워드

참고문헌

  1. 국토해양부, 전국 무역항 항만배후단지 개발 종합계획, 2006.
  2. 김성민.권용장, "실물옵션을 활용한 G7 한국형고속전철의 다이나믹 가치평가", 한국철도학회논문집, 제10권, 제2호, 2007, 137-145.
  3. 김승탁, "이항옵션가격결정모형을 이용한 중대형 민영임대주택 분양권의 손익분석", 선물연구, Vol.16, No.1, 2008, 69-86.
  4. 윤원철, 실물옵션가격결정법을 활용한 에너지 관련 사업의 경제성 평가, 에너지경제연구원, 2001.
  5. 윤원철.손양훈.김수덕, "실물옵션을 활용한 발전소 건설 타당성 분석", 자원.환경경제연구, Vol.12, No.2, 2003, 217-244.
  6. 윤종옥.이현철, "실물 옵션 모형을 이용한 벤처기업가치의 실증연구", 세무회계연구, Vol.-, No.14, 2004, 307-328.
  7. 이기환.황두건.김명희, "부산항 신항 컨테이너터미널 배후단지 조성사업의 경제성 평가에 관한 연구", 한국항만경제학회지, 제24권, 제4호, 2008, 153-171.
  8. 한국개발연구원, 항만부문사업의 예비타당성조사 표준지침 연구(개정판), 2001.
  9. 한국개발연구원, 광양항 서측 배후단지 개발사업 예비타당성조사, 2005.
  10. 한국개발연구원, 광양항 항만배후단지 개발사업 예비타당성조사, 2005.
  11. 한국개발연구원, 부산신항 웅동지구 배후부지 조성사업 예비타당성조사, 2006.
  12. 한국개발연구원, 부산신항 남측컨테이너터미널 배후단지 조성사업 예비타당성조사, 2007.
  13. 황두건.이기환, "실물옵션과 항만개발의 경제성평가", 해운물류연구, 제55호, 2007, 43-68.
  14. GLORI, 전국 항만물동량 예측 점검 연구보고서, 2005.
  15. Abadie, L. M. and Jose M. Chamorro, "Monte Carlo Valuation of Natural Gas Investments," Paper at the 10th Annual International Conference on Real Option, 2006.
  16. Amram., M. and N. Kulatilaka, Real Options: Managing Strategic Investment in an Uncertain World, Harvard Business School Press, 1999.
  17. Bendall, H. B. and A. F. Stent, " Maritime Investment Strategies with a Portfolio of Real Options," Maritime Policy and Management, Vol.34, No.5, 2007, 441-452. https://doi.org/10.1080/03088830701585183
  18. Blank, F. F., T. K. N. Baidya, M. A. G. Dias, " Real Options in Public Private Partnership-Case of a Toll Road Concession," Paper at the 13th Annual International Conference on Real Option, 2009.
  19. Cheah, Charles Y. J. and Jicai Liu, "Valuing Governmental Support in Infrastructure Projects as Real Options Using Monte Carlo Simulation," Construction Management and Economics, Vol.24, 2005, 545-554.
  20. Chorn, L.G. and S. Shokhor, "Real Options for Risk Management in Petroleum Development Investments," Energy Economics, Vol.28, 2007, 489-505.
  21. Copeland, T. and V. Antikarov, Real Options : A Practitioner's Guide, Texere, 2001.
  22. Cullinane, K. and M. Khanna, "Economies of Scale in Large Container Ships," Journal of Transport Economics and Policy, Vol.33, No.2, 1999, 185-208.
  23. Dixit, A. K. and R. S. Pindych, Investment under Uncertainty, Princeton University Press, 1994.
  24. Dunis, C. L. and T. Klein, "Analysing Mergers and Acquisitions in European Financial Services: An Application of Real Options," The European Journal of Finance, Vol. 11, No. 4, 2005, 339-355. https://doi.org/10.1080/1351847032000137456
  25. Grenadier, S. R. and Weiss, A. M., "Investment in Technological Innovations: An Option Pricing Approach," Journal of Financial Economics, Vol. 44, 1997, 397-416. https://doi.org/10.1016/S0304-405X(97)00009-3
  26. Hopp, C. and S. D. Tsolakis, "Investment applications in shipping industry," Paper at the 8th Annual International Conference on Real Option, 2004.
  27. Howell, S., et al., Real Options : Evaluating Corporate Investment Opportunities in a Dynamic World, Pearson Education Ltd., 2001.
  28. Juan, C., F. Olmos, T. Casasus, and J. C. Perez, "Concession Agreements in the Shipping Industry," Paper at the 8th Annual International Conference on Real Option, 2004.
  29. Juan, C., F. Olmos, P. Alfaro and R. Ashkeboussi, "Alliances and Risk Transfers in Intermodal Transportation," Paper at the 13rd Annual International Conference on Real Option, 2009.
  30. Keswani, A. and M. B. Shackleton, "How Real Option Disinvestment Flexibility Augments Project NPV," European J ournal of Operational Research, Vol.168, 2006, 240-252. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2004.02.028
  31. Kim, C. Y., D. K. Ryoo and J. K. Kim, "Real Option Analysis on Ship Investment Valuation," J ournal of Navigation and Port Research, Vol.33, No.7, 2009, 469-476. https://doi.org/10.5394/KINPR.2009.33.7.469
  32. Mun, J., Real Options Analysis : Tools and Techniques for Valuing Strategic Investments and Decisions(2nd) , John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
  33. Myers, S. C., "Determinants of Corporate Borrowing," Journal of Financial Economics, Vol.5, 1977, 147-175. https://doi.org/10.1016/0304-405X(77)90015-0
  34. Pereira, Paulo and Artur Rodrigues and Manuel J. Rocha Armada, "The Optimal Timing for the Construction of an Interational Airport: a Real Options Approach with Multiple Stochastic Factors and Shocks," Paper at the 10th Annual International Conference on Real Option, 2006.
  35. Rodrigue, J. P. and T. E. Notteboom, "The Terminalization of Supply Chains: Reassessing the Role of Terminals in Port/Hinterland Logistical Relationships," Maritime Policy and Management, Vol.36, No.2, 2009, 165-183. https://doi.org/10.1080/03088830902861086
  36. Schwartz, E. S. and L. Trigeorgis, Real Options and Investment under Uncertainty, The MIT Press, London, 2004.
  37. Smit, H. T. J. and L. Trigeorgis, Strategic Investment : Real Options and Games, Princeton University Press, 2004.
  38. Tzouramani, I. and K. Mattas, "Employing Real Options Methodology in Agricultural Investments: the Case of Greenhouse Construction," Applied Economics Letters, Vol.11, 2004, 355-359. https://doi.org/10.1080/1350485042000189550