Information Systems Review (경영정보학연구)
- Volume 14 Issue 2
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- Pages.93-102
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- 2012
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- 2982-6551(pISSN)
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- 2982-6837(eISSN)
Reinterpretation of Business Models: Network Subscriber Perspective
네트워크 관점에서의 비즈니스 모델 재해석: 가입자 개념을 중심으로
- Kim, Jaeyoung (School of Business, Korea University) ;
- Han, Jaemin (School of Business, Korea University) ;
- Kim, YooJung (The Division Entrepreneurship, Hoseo University)
- Received : 2012.07.09
- Accepted : 2012.08.11
- Published : 2012.08.31
Abstract
Network brings new values to the business in rapid changes of business paradigm. While business reveals new business model, the business has kept making efforts to replace traditional business model to network environment in order to solve the problems of spaces and times. In this research, we emphasize necessity through case study that the traditional concept of customer should be related with the concept of business network. The finding of this research mainly focused on business, tries to use traits of network without changes of business model, is easy to trap in structural inertia. However, the targeted companies in the case study preferentially considered customer as subscriber. Consequently, they successfully changed their existing business model as well as their business relationships with other companies. Based on methods of "Value Curve" and "Customer Experience Cycle," we analyzed the changed business model and proposed a conceptual idea regarding concept shifting from traditional customer to network subscriber. We hope that the research implicates to propose a new method for business model to develop more advanced business opportunities through using the concept of network subscriber.
네트워크 패러다임의 변화 속에 새로운 제품, 기술, 서비스와 더불어 비즈니스 모델을 제시하는 기업이 새로운 강자로 부상하고 있다. 기업들은 네트워크가 가져온 시공간의 제약 해결 등을 얻기 위해 기존의 비즈니스를 네트워크 공간으로 옮기기 위한 노력을 진행하였으며, 이러한 과정에서 기업들은 전에 없던 새로운 비즈니스 모델을 출현시키고 있다. 본 연구에서는 비즈니스 모델 변화를 위해서는 고객이 아닌 새로운 네트워크 가입자 개념으로 비즈니스 모델에 대한 재해석이 필요함을 강조한다. 비즈니스에 대한 근본적인 변화 없이 네트워크의 특성만을 이용하고자 하는 기업들은 고객의 니즈를 잃어버리는 구조적 관성에 빠질 수 있다. 하지만, 사례 기업은 고객이 원하는 가치가 무엇인가에 주목하였으며, 이를 통해 고객을 새로운 네트워크 가입자의 개념으로 살펴봄으로써 기존 비즈니스 모델을 새롭게 변화시키고 나아가 기업간 관계 형태를 변화시켰다. 본 연구에서는 사례분석을 통해 네트워크 관점에서 비즈니스 모델의 변화과정 및 가치곡선과 고객경험사이클을 적용하여 이에 따른 성과를 설명함으로써 네트워크 관점에서의 비즈니스 모델에 대한 재해석의 필요성을 제시하였다.