스마트 교육기반 협력 학습에서 디지털 교과서의 잉킹 효과 연구

A Study On Effectiveness of Digital Inking in the Collaboration Learning with Digital Textbook

  • 손원성 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 윤민식 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Sohn, Won-Sung (Gyeongin National University, Dept. of Computer Education) ;
  • Yun, Min-Sik (Gyeongin National University, Dept. of Computer Education)
  • 투고 : 2011.10.12
  • 심사 : 2012.03.13
  • 발행 : 2012.03.31

초록

본 연구에서는 디지털교과서를 이용하고 있는 초등 6학년 24명을 대상으로 협력학습에서 디지털 잉킹을 활용하였을 경우 문제해결력에 미치는 영향을 분석하였다. 실험 집단은 디지털교과서의 기본 콘텐츠와 디지털 잉킹기법을 적용하였고, 통제집단은 디지털교과서의 기본적인 콘텐츠를 활용하였다. 이를 비교 분석한 결과 디지털 교과서의 디지털 잉킹 기능은 학습자의 문제해결력 향상에 영향을 미치는 주요한 요인임을 확인하였다. 그 결과 본 연구는 향후 스마트교육 및 e-교과서 연구에 효과적으로 적용 가능할 것으로 예상한다.

This study investigated the effects of problem-solving competency of students when they studied with digital textbook contents and digital inking in collaborative learning. The experimental group solved the math problems using basic digital textbook contents and digital inking while the control group solved the math problems using basic digital textbook contents alone. The result of analysis and comparison is as follows, the experimental group with basic digital textbook contents and digital inking showed more improved problem-solving competency than that of the control group with basic digital textbook contents alone, the experimental group showed recorded a higher satisfactory level than that of the control group.

키워드