Abstract
BIS is an arrival guidance system which is able to supply passengers with bus service condition via Kiosks at a bus stop, internet and mobile service through pinpointing bus location in real time. It is very significant to improve the quality of traffic information by quality control of GIS-based bus network so as to maintain navigational information and to implement reliable BIS. Therefore this study aims to build criteria to quantitatively evaluate data quality of the product in accordance with the process in bus network data and to suggest guideline of quality control. To achieve this, we have categorized geometric and logical errors occurring during constructing bus network database by giving a specific case study on TAGO and set up sectional guideline and procedures to examine database for systematic and coherent quality control management. Proceeding from what has been said above, the outcome of our research leads to quality guarantee for objective and reliable bus network database and is fully expected to bring benefit of providing a more accurate public transportation information and improving reliability of BIS through preventing a variety of errors in system operation in advance.
버스정보시스템은 실시간으로 버스 위치를 파악하여 정류장 안내기, 인터넷, 모바일 서비스 등을 통해 대중교통 이용 승객에게 버스운행 상황을 제공하는 도착 안내 정보 시스템이다. 신뢰성 있는 버스정보시스템의 구현과 정보 유지를 위해서는 기반정보 DB의 품질 관리를 통한 교통 정보의 질적 향상은 매우 중요하다. 이에 본 연구의 목적은 버스 기반정보 데이터의 각 절차 별 성과물의 데이터 품질을 정량적으로 평가하기 위한 기준을 정립하고 품질 관리 방안을 제시하는 것이다. 이를 위한 연구의 내용으로 우선, 국토해양부 실시간 환승 교통 종합정보(TAGO : Transport Advice GOing anywhere) 시스템의 기반정보 DB를 사례로 버스 네트워크 DB를 구축함에 따라 발생할 수 있는 논리적, 형상적 오류를 유형화하였다. 또한, 이에 대한 항목별 검수 방법과 절차에 대한 기준을 정립하고 일관적이고 체계적인 품질 관리 방안을 제시하였다. 연구 결과로서, 버스 기반 정보의 객관적이고 신뢰성 있는 품질확보가 가능 하였으며, 이를 통해 시스템 운영상의 오류 야기를 사전에 방지하여 보다 정확한 대중교통 정보 제공과 버스정보시스템의 신뢰도 향상에 기여할 것으로 기대된다.