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The Study on Marker-less Tracking for the Car Mechanics e-Training AR(Augmented Reality) System

자동차 정비 e-Training 증강현실 시스템에서의 Marker-less Tracking 방안 연구

  • 윤지연 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김유두 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 문일영 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2012.04.03
  • Accepted : 2012.04.30
  • Published : 2012.04.30

Abstract

e-Training focusing on the experience and practice accelerates actual-active learning and enforces the learning effects against the existing theory based education. The most typical hans-on training system is augmented reality. Especially, in the training field installed augmented reality system, the automobile maintenance trainee experiences effective training with the immediate information, which is indicating the location of parts and the procedure of repairing. The tracking is the core technology of the augmented reality system. The performance of augmented reality system depends on the tracking technology. Therefore, this paper suggests the tracking technology which is proper to the e-Training augmented reality service technology for the car mechanics.

e-Training는 체험형, 실습 위주의 교육 훈련으로 기존 e-Learning의 이론형 교육에서 벗어나 학습자에게 실제적 학습, 능동적 학습을 촉진하고 학습적 효과를 향상시킨다. 체험형 훈련 시스템의 대표적인 예로 증강현실을 들 수 있다. 특히 증강현실 시스템이 구축된 환경에서 자동차 정비 훈련자는 자동차 부품의 위치나 정비 순서를 증강 정보를 통해 바로 획득하기 때문에 효과적인 트레이닝을 경험 할 수 있다. 이러한 증강현실 시스템에서 영상 추적(tracking) 기술은 핵심이다. 어떠한 트래킹 기술을 이용하느냐에 따라 증강현실 시스템의 성능이 결정된다. 트래킹 기술은 인식률 및 속도가 중요한데, 이를 위해서는 자동차 정비 e-Training의 특성을 파악하여 그에 적합한 트래킹 기술을 적용해야 한다. 그러므로 본 논문에서는 자동차 정비 e-Training 증강현실 시스템에 맞는 알고리즘 및 트래킹 기술을 고안하여 적용하였다. 실험 결과 실제 자동차 정비에 필요한 엔진 장비를 실시간 인식 및 다각도에서도 인식률을 잃지 않았다.

Keywords

References

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