Abstract
Longitudinal tunnels are defined as tunnels with length of over 1km. Because of Korea's topographical conditions and as safety measures for linear design, many tunnels are inevitably being constructed in Korea. The number of longitudinal tunnels constructed on expressways amounted to 104 as of the end of 2010 with a total length of 192km. Given the increasing demand for tunnels and the increasing length of tunnels, a safety evaluation of longitudinal tunnels needs to be conducted. As such, this study selected design elements, transportation environment and delineation system as elements to check and tried to determine factors influencing road crashes. For this, tunnels have been classified based on history of crashes; ones with crashes and ones without crashes and statistically meaningful explanatory variables were selected. By using these variables, a logit model was development in order to better grasp the factors that directly and strongly influence crashes. The result, related to crashes as well as the analysis were utility tunnel interior materials of driving lane and passing lane, which are related to driver's visibility, lateral width widening to consolidate space in a tunnel, and annual average daily traffic (AADT) per lane. These results may be used in the future as analysis indicators when drawing up plans to prevent crashes in longitudinal tunnels.
장대터널은 터널연장이 1km 이상인 터널로 정의한다. 우리나라의 지형적 조건과 안전한 선형설계를 위한 방편으로 터널구간이 불가피하게 많이 건설되고 있는 실정이다. 고속도로에 건설된 장대터널은 2010년 말 104개소, 총 연장 192km로 터널의 수요증가와 더불어 터널구간 또한 장대화 되고 있어 장대터널에 대한 안전성 평가가 이루어져야 할 것으로 판단된다. 이에 본 연구에서는 장대터널을 구성하고 있는 설계요소, 교통환경, 시선유도시설 등의 요인을 선정하여 교통사고 영향요인을 도출하고자 한다. 이를 위해 교통사고가 발생한 터널과 발생하지 않은 터널로 구분하여 통계적으로 유의한 설명변수를 선정하였다. 통계적으로 유의한 설명변수를 이용하여 교통사고에 더 직접적으로 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 로짓모형을 구축하였다. 분석결과, 운전자의 시인성 관련 요인인 주행차로 및 추월차로의 공동구 내장재 시설과 터널의 공간 확보를 위한 측방여유폭, 차로당 연평균일교통량 요인이 교통사고와 관련이 있는 것으로 분석되었다. 이러한 연구결과는 향후 장대터널 내 교통사고 예방대책을 수립하는 분석지표로 활용이 가능할 것으로 판단된다.