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A Study on Disney Feature-length Drawn Animation Since Using Digital Technology

디지털 테크놀로지발전에 따른 디즈니 장편 드로잉 애니메이션 연구

  • 박재윤 (상명대학교 대학원 게임학과)
  • Received : 2011.08.15
  • Accepted : 2012.03.08
  • Published : 2012.03.31

Abstract

This article deals with the change of disney feature-length drawn animation since using digital technology. The spread of digital technology in the territory of traditional animation brought a massive transformation. Analogue production system for disney drawn animation was gradually replaced by digital production system and in the process, the overall quality of disney drawn animation was improved, although drawn animation industry had declined considerably due to the success of 3D computer animation. Currently, disney drawn animations not only just adopt digital technology but also use it for expressing the distinctive sensibility of the drawn animation.

디지털 테크놀로지의 확산은 디즈니의 드로잉 애니메이션 제작방식을 아날로그방식에서 디지털방식으로 근본적으로 변화시켰다. 이러한 변화로 인하여 복제나 변형, 혼합이 용이한 디지털 매체의 특성이 디즈니 드로잉 애니메이션에 이식되었고, 결과적으로 드로잉 애니메이션의 표현영역을 확장시키며 디즈니 애니메이션의 전체적인 질을 향상 시키는데 기여하였다. 그러나 한편으로는 전반적인 장편 애니메이션 시장이 3D 컴퓨터 애니메이션을 중심으로 재편되면서 디즈니 장편 드로잉 애니메이션 제작을 크게 위축시키는 결과를 가져오기도 했다. 현재 디즈니 드로잉 애니메이션은 디지털 테크놀로지의 과도기적인 수용단계를 지나 드로잉 애니메이션 특유의 따뜻한 감성과 풍부한 표현력을 컴퓨터 그래픽 기술을 이용하여 표현하고, 확장시키며 새로운 가능성을 실험해보고 있는 단계라고 할 수 있을 것이다. 디지털 테크놀로지를 사용하되, 테크놀로지 종속적인 관계에서 벗어나 드로잉 애니메이션 특유의 미학적 가치를 발전시키고 강화하는 것이 오늘날 디즈니 드로잉 애니메이션이 추구하고자 하는 방향일 것이다.

Keywords

References

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