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Development of e-PBL Prototype with IMS Learning Design

IMS Learning Design 기반 e-PBL 프로토타입 개발

  • Received : 2012.02.02
  • Accepted : 2012.02.20
  • Published : 2012.03.28

Abstract

The purpose of this study is to develop an e-PBL prototype using IMS Learning Design(IMS LD). The e-PBL prototype using IMS LD included 1) developing learning contents and learning activities together, 2) designing learning contents and learning activities which are appropriated to learning outcome and students' roles, and 3) designing the expected notification supporting learners' activity and lessening the engagement of instructors in a process of e-PBL. The implications of this prototype are to expand the boundary of e-learning design for contents-oriented design to activity-oriented design and to suggest the possibility of adaptive and collaborative e-learning.

효과적인 e-PBL을 구현하기 위해서는 학습내용 중심이 아닌 학습활동 중심의 이러닝을 개발할 필요가 있다. 본 연구는 IMS Learning Design(IMS LD) 기반 e-PBL 프로토타입을 개발함으로써 학습활동 중심의 이러닝의 구현 가능성에 대해서 살펴보았다. IMS LD 기반 e-PBL 프로토타입은 일반적인 이러닝 프로 그램과 비교하여 학습내용과 학습활동을 통합적으로 제시함으로써 적극적인 학습활동 참여를 유도하고, 학습자의 수준이나 학습자의 역할에 따라 서로 다른 학습내용 및 학습활동을 제공함으로써 적응적인 이러닝 구현을 가능하게 하였다. 또한, 학습자의 학습활동에 따라 제공될 수 있는 학습공지 등을 미리 설계하여 과정 운영상 발생하는 교수자의 부담을 경감하였다. 인터페이스 및 학습절차 구성에서 확인된 몇 가지 점들이 개선되는 것을 고려할 때 본 연구는 효과적인 이러닝 설계를 위한 대안적 시도라는 점에서 의의가 있다.

Keywords

References

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