DOI QR코드

DOI QR Code

Relationship among the Learning Instrument, Learning Achievement, and Learning Satisfaction in Online Class

온라인수업에서 학습도구와 학습성취, 학습만족간의 관계연구

  • 심선경 (서울사이버대학교 복지시설경영학과)
  • Received : 2012.01.06
  • Accepted : 2012.03.07
  • Published : 2012.03.28

Abstract

The purpose of this study is to increase the level of learning achievement and satisfaction by developing of on-line learning instruments. This study was to investigate the relationship among learning instrumments(lecture, homeworks, on-line interaction and off-line interaction), learning achievement and learning satisfaction. This survey was conducted 226 responses of e-learning social welfare education learners. Research method used Amos 18. Result indicated that homeworks and off-line interactive instruments had a positive effect on learning achievement and satisfaction. And lecture had a positive effect on learning satisfaction, but on-line mode interaction instruments had no effect. In order to improve the effectiveness of learning, structural development of activity learning instrument is necessary. And to foster learning satisfaction, it will be necessary to increase the learning achievement.

본 연구의 목적은 온라인수업의 학습도구 개발을 통해 학습성취와 학습만족을 높이기 위한 것이다. 이를 위해 사이버대학의 온라인 학습자가 사용하는 강의, 과제, 온라인 상호작용 도구 그리고 오프라인의 상호 작용등의 학습도구와 학습성취, 학습만족간의 관계를 실증적으로 분석하였다. 사이버대학교에서 인간복지학부 수강자들을 대상으로 설문조사하여 수집된 자료(226명)를 구조방정식 모형을 이용하여 분석하였다. 연구결과, 과제와 오프라인의 상호작용 도구가 학습성취와 학습만족에 긍정적 영향을 보였고, 강의는 학습 만족에만 유의미한 영향을 보였으며, 온라인 상호작용 도구는 학습성취와 만족 모두에 영향을 미치지 않았다. 그리고 과제와 오프라인 상호작용도구가 학습성취를 매개로 학습만족에 영향을 보였으며, 학습성취는 학습만족에 직접적 영향을 나타냈다.

Keywords

References

  1. 강민석, 김진일, 박인우, "사이버대학 e-러닝환경에서 학업성취도에 영향을 미치는 학습참여 변인규명", 한국인터넷 정보학회, 제10권, 제5호, pp.135-143, 2009.
  2. 권금주, "자기조절학습 전략이 학업성과에 미치는 영향: e-learning 사회복지교과목을 중심으로", Journal of the Korean Date Analysis Society, 제12권, 제3호, pp.1717-1728, 2010.
  3. 권호천, "온라인학습자 상호작용과 학업성취도의 관계: 사이버대학 수업 질문답변 게시판을 중심 으로", 사이버커뮤니케이션학보, 제26권, 제2호, pp.5-37, 2009.
  4. 김경숙, 인터넷 학습자료의 제시 유형과 자기규제 학습수준이 프로그래밍 언어학습에 미치는 효과, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 1998.
  5. 김병철, 류근호, "e-learning의 학습효과에 영향을 미치는 주요요인에 관한 연구",한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제2호, pp.53-60, 2005.
  6. 김원경, 황성현, 곽승우, "사이버대학에서 교수자 -학습자, 학습자-학습자간 상호작용이 학업성취도에 미치는 영향", 교육정보미디어연구, 제12권, 제1호, pp.23-46, 2006.
  7. 김주환, 김민규, 홍세희, 구조방정식모형으로 논문쓰기, 커뮤니케이션북스, 2009.
  8. 박광순, "이러닝 이용동기와 이용만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 사이버커뮤니케이션학보, 제19권, pp.5-40, 2006.
  9. 송주영, "학습자의 학습양식이 웹기반 혼합교육의 효과에 미치는 영향", 학국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제1호, pp.469-478, 2010.
  10. 안성훈, 정영식, "유러닝 효과성의 일반화 방안", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제7호, pp.379-389, 2009.
  11. 윤현상, 김삼곤, "협동학습이 학습자의 자기조절 학습능력, 학업성취도, 자아존중감 및 협동심에 미치는 영향", 수산해양교육연구, 제 13권, 제2호, pp.194-211, 2001.
  12. 이진희, "e-learning에서의 커뮤니티 활성화와 학습참여도에 관한 연구", 한국콘텐츠학회 춘계종합학습대회 논문집, 제4권, 제1호, pp.39-42, 2006.
  13. 이혜정, "온라인 원격학습환경에서 수업설계와 운영방식이 성적 및 만족도에 미치는 영향, 한국농업교육학회지", 제36권, 제1호, pp.169-180, 2004.
  14. 이혜정, 김태현, "e-learning 콘텐츠 제시 유형이 학습결과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회 추계종합학술대회, pp.727-732, 2007.
  15. 임연옥, 노인복지관의 고객충성도에 관한 연구: 고객만족, 서비스품질, 관계헤택의 관계를 중심으로, 이화여자대학교 사회복지학과 박사학위논문, 2008.
  16. 차대운, 문용은, 윤중현, 김유리, "브랜디드러닝의 학습참여도와 성취도에 관한 실험현구", 경영교육논총, 제38권, pp.3-18, 2005.
  17. 최성희, 정인성, "온라인 열린 원격교육의 효과 요인분석", 교육학연구, 제37권, 제1호, pp.369-38, 1999.
  18. 황성현, "사이버대학에서 학업성취도에 영향을 미치는 학습자 요인분석", 한국행정학회 추계학술대회 발표논문집, pp.116-140, 2003.
  19. 허균, "브랜디드 러닝 환경에서 수업만족 영향요인의 구조적 모델연구", 한국인터넷정보학회, 제 10권, 제1호, pp.135-143, 2008.
  20. 홍세희, 구조방정식모형의 이론과 응용, 2007 고급연구방법론 워크샵 시리즈 1, 연세대학교 사회복지대학, 2007.
  21. M. G. Moore, Transactional distance theory. In D.Keegan(ed.), Theoretical principles of distance education, New York: Routledge, 2007.
  22. R. E. Slavin, "Research on cooperative learning & achievement: What we know, whatwe need to know," Contemporary Educational Psychology, Vol.21, pp.43-69, 1996. https://doi.org/10.1006/ceps.1996.0004
  23. B. J. Zimmerman and M. Martinez- Pons, "Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies," American Educational Research Journal, Vol.23, No.4, pp.614-628, 1986. https://doi.org/10.3102/00028312023004614

Cited by

  1. Structural Analyses on the Effects of Self-regulated Learning and Learning Motivation on Learner-instructor Interactions and Academic Performance in College Learning Environments with e-Learning Contents vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1014