Abstract
An unsteady internal ballistic performance model was proposed to take account for the variance of local regression rate along the grain port of a hybrid rocket combustor. The characteristic parameters of hybrid rocket motor was investigated. The performance model of concern in the study was fairly comparable with the test result. The combustion coefficients and local burning characteristics of a hybrid rocket motor were evaluated. The local variation of the oxidizer mass flow rate results in the changes of local regression rate, pressure, temperature, and gas velocity to flow direction, which was analyzed quantitatively.
하이브리드 연소실의 국부 압력과 속도변화를 고려하는 비정상 내탄도 해석모델을 제안하고 이를 바탕으로 연소실 내 국부영역에서 내탄도 특성인자의 변화를 도출하였다. 해석 모델 검증을 위하여 연소실 전후단의 압력을 측정한 실험결과와 해석결과를 비교하여 실험과 해석결과가 유사함을 확인하고 연소 효율을 평가 하였다. 하류방향으로 산화제 유량이 변화하므로 이에 따른 연소실 국부영역의 압력, 온도, 연료의 후퇴율 및 연소가스의 유속 변화를 정량적으로 고찰하였다.