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A Study on the Emotional Value Perception and Post Adoption Behavior of Mobile Service

모바일 서비스의 감성적 가치인식과 후기수용행동 요인 연구

  • Received : 2012.09.17
  • Accepted : 2012.10.29
  • Published : 2012.11.30

Abstract

This study deals with the influencing factors for satisfaction and the emotional value perception of mobile voucher service user. Thus researcher examined a structural equation modeling methodology of the paths within word of mouth, satisfaction, and other exogenous variables (economic/rational value, trust, joyfulness, innovativeness). As a result of this study, First, it was confirmed that the emotional value, and innovativeness affected user's trust for coupon service and joyfulness for using mobile voucher. Second, it was confirmed that trust and joyfulness affected user's satisfaction and word of mouth activities. Therefore, in cases of utilizing the emotional appeal of mobile voucher as part of a marketing tool, corporate can maximize efficiency by using their mobile voucher service & event from the point of view of customer's satisfaction & voluntary word of mouth. Researcher's consideration is that this paper's theoretical and practical contribution point is the propose of the one of the post adoption model with the quantitative study of the mobile voucher service user's emotional perception in the initial development stages of high-tech industry.

본 연구의 목적은 모바일 서비스 이용자의 감성적 가치 인식과 만족도에 미치는 영향 요인을 정량적으로 실증하고자 하였다. 따라서 연구자는 사용자가 인식하는 모바일 상품권의 감성적 인식, 만족도, 구전, 그리고 외생변인들 (경제적/이성적 가치, 신뢰도, 즐거움, 혁신성 등) 간의 경로와 관계를 검정하기 위해 구조방정식 모델링 방법론을 통해 확인하였다. 연구 결과 모바일 상품권의 사용자들은 상품권의 감성적 인식과 혁신성 등이 모바일 상품권의 신뢰와 즐거움에 영향을 주는 것으로 확인이 되었다. 또한 신뢰, 즐거움 등이 만족과 구전으로 영향을 주는 것으로 나타났다. 따라서, 모바일 상품권의 감성적 소구가 마케팅 도구의 일환으로 활용될 경우, 기업은 고객의 만족과 자발적인 구전 관점에서 효율성을 극대화 할 수 있을 것으로 보았다. 연구자는 본 연구가 첨단산업의 초기 개발단계에 있는 모바일 상품권 사용자의 감성적 인식 요인을 정량적으로 검정한 것으로 이론적 실무적 공헌점이 있을 것으로 보았다.

Keywords