Abstract
At this point in time, the importance of cosmeceuticals is being emphasized. This report is about the cosmeceuticals usage analysis of actual condition and purchasing behavior of female undergraduates. I suggest the methods for the sustainable improvement of cosmeceuticals that will satisfy needs of more customers through market segmentation. The subjects of this study were 340 undergraduates of selected 2 women's Universities in Seoul. 300 replies among the total distibuted questionnaires were analyzed with SPSS WIN 15.0 Statistics program. Through the study, it appears that the most female undergraduates use cosmeceuticals and the usage of cosmeceuticals is to resolve their skin problems. The most popular places for the purchase of cosmeceuticals are department stores and the most important consideration on purchases is the effectiveness of products. It is discovered that sunscreens are the most used cosmeceuticals.
기능성화장품의 중요성이 부각되고 있는 현 시점에서 우리나라 여대생들의 기능성화장품에 대한 사용실태 및 구매행동에 관하여 분석하였다. 시장 세분화를 통하여 더 많은 고객의 니즈를 충족시키고 기능성화장품의 지속적인 발전방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 대상은 서울의 4년제 여자대학교 2곳을 선정하여 340명에게 설문지를 배포하고 300명의 실증자료를 얻어 SPSS WIN 15.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 대다수의 여대생들이 기능성화장품을 사용하고 있는 것으로 나타났으며, 피부고민 해결방안으로 주로 기능성화장품을 사용하고 있는 것으로 나타났다. 기능성화장품의 구매 장소로는 백화점이 가장 많았고, 구매 시 고려사항으로는 제품의 효능 및 효과가 가장 많았다. 기능성화장품 중에는 자외선차단제를 가장 많이 사용하는 것으로 나타났다.