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CA 모델을 활용한 단속류에서의 차량주행 특성

Vehicle Running Characteristics for Interrupted Traffic Flow by Using Cellular Automata

  • 투고 : 2012.10.09
  • 심사 : 2012.12.14
  • 발행 : 2012.12.31

초록

본 연구에서는 기존 기종점 트립 기반 교통시뮬레이션이 가지는 한계를 극복하고 대규모 지역이나 도시를 대상으로 개별 통행주체의 활동기반(activity-based) 모형의 적용가능성을 검증하기 위한 기초 연구로 단속류 가로구간을 대상으로 차량추종모형의 근간이 되는 가 감속 및 차로변경 등의 제어변수를 우리 실정에 맞게 보정(calibration)하는 방안을 제시하였다. 특히, 기존 한 cell의 크기인 7.5m보다는 1.0m가 단속류의 교통특성을 보다 잘 구현함을 확인하였으며 각 차량들에 ID를 부여하여 차량의 거동 특성을 추적하는 기법을 제시하였다. 나아가 차종을 세분화하고 대상구간의 차종비율을 적용시켜 실제 단속류에서의 차량의 주행특성을 분석하였다. 제안한 모델의 검증을 위해 대구시 수성구의 달구벌대로 일부 가로구간을 대상으로 시뮬레이션 한 결과 실제 단속류의 교통특성 구현이 가능함을 확인하였다.

This study aims to suggest a methodology of localizing and calibrating parameters, such as acceleration, deceleration, and lane changing which are the basis of car following model in interrupted traffic flow to overcome the limitation of origin and destination based transportation simulation and to verify the application of activity-based model for use in Korean roadway condition in a large scale area or a city. Especially, we figured out that a proper cell size reflecting Korean traffic conditions is 1.0m rather than 7.5m which is default size and a methodology of tracking vehicle behavior characteristics through tracking vehicle ID is suggested on this study. In addition, vehicle running characteristics in real interrupted traffic flow is analyzed through subdividing vehicle types and updating vehicle type ratio. For verification of suggested model, some portion of Dalgubyul-ro in the Daegu city is tested, and the possibility of realization of interrupted traffic flow in simulation is studied.

키워드

참고문헌

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