DOI QR코드

DOI QR Code

광양항 물류산업 인프라 우선순위 분석

A Priority Analysis of the Infrastructure for the Logistics Industry in Gwangyang Port

  • 투고 : 2011.10.24
  • 심사 : 2012.02.16
  • 발행 : 2012.02.28

초록

광양항은 항만 활성화와 물동량 증가를 위하여 2004년부터 항만물류산업 인프라 관련 사업을 실시하고 있다. 이러한 개발 사업계획은 광양항의 개발 축소, 물동량증가 둔화, 터미널 운영사 감소 등으로 인하여 많은 변화에 직면하고 있다. 광양항의 안정적 성장기반 확보와 자립항만의 달성을 위해서는 현 시점에서 인프라에 대한 계획 및 방향에 대한 재검토 필요성이 대두되고 있다. 본 연구에서는 광양항의 하드웨어적인 인프라보다는 소프트웨어적인 인프라 개선의 대안에 중점을 두었다. 이러한 대안의 우선순위를 분석하기 위하여 연구방법론으로 AHP 기법을 적용하였다. 본 연구에서는 의사결정을 위한 측정요소로 수익성, 용이성, 시급성, 장래성이 선정되었으며, 대안으로는 글로벌 네트워킹 구축, 물류전문인력 양성, 친환경저비용항만 운영, 전문물류기업 육성이 선정되었다. 설문조사는 광양항을 이용하는 해운선사, 항만 운영사, 배후물류기업, 화주의 물류전문가를 대상으로 실시하였다. 분석 결과, 측정 영역의 중요도는 해운선사, 항만운영사, 화주, 배후물류기업 순서로 나타났다. 측정요소는 수익성, 장래성, 시급성, 용이성 순서로 중요도가 분석되었다. 대안의 우선순위는 글로벌네트워킹 구축, 친환경저비용항만 운영, 전문물류기업 육성, 물류전문인력 양성 순서로 나타났다.

Gwangyang port has aimed to establish and expand infrastructure since 2004 as a way of logistics industry development plan for activation of port and increase in traffic. However, it faces many changes due to reduced development of Gwangyang port, slowdown of traffic, and decrease in terminal operators. The need for review of plan and direction regarding infra is on the rise at this point for the purpose of ensuring the stable growth foothold of Gwangyang port and attaining independence of Port. This report focuses on the software infrastructure improvement alternative rather than hardware infrastructure. To analyze the priority of this alternative, AHP technique was applied as a research methodology. In this study, as a measure for decision-making, profitability, ease, urgency, and prospects have been selected, and alternatively, buildup of global networking, training of logistics professionals, operation of environment-friendly & low cost port, and development of specialized logistics companies have been selected. Survey has been conducted toward shipping companies which use Gwangyang port, port operators, hinterland logistics companies and consignor' logistics professionals. As a result of survey, the priorities of measuring range were shipping companies, port operators, consignor, and hinterland logistics companies. Meanwhile, the priorities of measuring elements were profitability, prospects, urgency and then ease. The priorities of alternatives were found to be a buildup of global networking, operation of environment-friendly & low cost port, development of specialized logistics companies and training of logistics professionals.

키워드

참고문헌

  1. 고현정(2010), "Fuzzy-AHP를 활용한 인도 물류시장 진출사업 우선순위 결정에 관한 연구", 한국항만경제학회지 26집 2호, pp. 2-5.
  2. 국토해양부(2011), http://www.mltm.go.kr.
  3. 손용정(2011), "SWOT/AHP 분석을 이용한 광양항의 발전 전략에 관한 연구", 한국항만경제학회지 27집 1호, pp. 247-262.
  4. 양창호, 여기태, 정현재, 김호균, 손유리(2011), "AHP를 이용한 항만 리모델링 비시장적 편익요인 분석연구", 한국해안해양공학회논문집 23권 1호, pp. 57-62.
  5. 원승환, 최상희(2008), "컨테이너터미널 크레인 개발자를 위한 대한 선정 절차", 한국항해항만학회지 32권 8호, pp. 621-628.
  6. 여기태, 박창호, 서수완(2004), "AHP법을 이용한 한중간 물류네트워크 구축에 따른 우선과제 평가에 관한 연구", 한국항해항만학회지 20권 2호, pp. 169-185.
  7. 오세웅(2008), "공간분석과 순위가중치평균법을 이용한 입지평가 연구 : 울산항 대기정박지 입지분석을 중심으로", 한국해양대학교 대학원, pp. 42-43.
  8. 여수광양항만공사(2011), http://www.ygpa.or.kr.
  9. 최형림, 이창섭, 최성필, 손정락, 이호인, 신중조(2009), "항만 자동화 게이트시스템 구축을 위한 최적 기술 대안 선정에 관한 연구", 한국항해항만학회 학술발표, vol. 2009 No 3, pp. 192-193.
  10. 허윤수, 김율성(2008), "21C 종합항만을 위한 부산항의 추진과제 평가", 한국항해항만학회지 32권 1호, pp. 57-63. https://doi.org/10.5394/KINPR.2008.32.1.057
  11. Satty, T. L.(1990), "How to make a decision: Analytic Hierarchy Process", European Journal of Operational Research, Vol. 48, pp. 9-26. https://doi.org/10.1016/0377-2217(90)90057-I
  12. Satty, T. L.(1997), "The Analytic Hierarchy Process", Mcgraw-Hill Book Co.

피인용 문헌

  1. The Development of Investment Prioritization Criteria for the Mooring Facilities's Maintenance by the Delphi Study vol.15, pp.1, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.1.515