DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on Cooperative Reference Service: Centering on Korea and Japan

협력형 참고봉사 서비스 비교 연구 - 한국과 일본을 중심으로 -

  • 조재인 (인천대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2012.01.12
  • Accepted : 2012.02.07
  • Published : 2012.02.29

Abstract

Due to the inferior condition of local library reference service, an air of indifference about users, and the increase in Internet resources, cooperative reference service in domestic libraries tend to be stagnant. The increase in Internet resources was reconsidered, aside from traditional library reference service, based on question and answer service. It shed new light on the importance of indirect service, which is focused on reliable knowledge base construction. This study analyzed cooperative reference service, which is managed by the Japanese Diet library that pursued indirect service contrary to ours. Based on that, it suggested a new takeoff possibility for Korean cooperative reference service.

이용자의 무관심, 대체할 수 있는 인터넷 컨텐츠의 급증으로 국내 협력형 참고봉사 서비스는 정체 상태에 빠져 있다. 특히 이용자가 스스로 탐색하여 획득 가능한 인터넷 컨텐츠의 급증은 전통적 질의-응답 방식의 참고봉사 서비스의 기능과 본질에 대한 재검토와 더불어, 신뢰할 수 있는 지식베이스의 구축이라는 참고봉사의 간접서비스 영역에 대한 중요성을 새롭게 조명하고 있다. 본 연구는 간접서비스 위주의 협력을 추구하는 있는 일본 도서관들의 협력형 참고봉사 서비스를 심층 조사하고 이를 비교 분석하여, 한국의 협력형 참고봉사 서비스의 새로운 도약 가능성을 조망해 본다.

Keywords

References

  1. 국립중앙도서관. 2011. 협력형 온라인지식정보서비스 '사서에게 물어보세요' 운영 활성화. 2011 전국도서관대회 워크숍 3, 2011년 10월 19일.(The National Library of Korea. 2011. "Hyeoblyeokhyeong Online Jisik Jeongbo Service 'Saseo ege Mul-eo Boseyo' Unyeong Hwalseonghwa." 48th KLA General Conference Workshop 3, October 19, 2011.)
  2. 남영준. 2011. 협력형 온라인지식정보서비스 '사서에게 물어보세요' 활성화 방안 연구. 2011 전국 도서관대회 워크숍 3, 2011년 10월 19일.(Nam, Young-Joon. 2011. "Hyeoblyeokhyeong Online Jisik Jeongbo Service 'Saseo ege Mul-eo Boseyo' Hwalseonghwa Bangan Yeongu." 48th KLA General Conference Workshop 3, October 19, 2011.)
  3. 박준식. 2005. 대학도서관 가상참고서가의 구축과 운영. 대교협 2005 대학도서관 사서직 워크샵.(Park, Joon-Shik. 2005. "Daehak Doseogwan Gasang Chamgo Seoga-ui Guchuk-gwa Unyeong." Daegyohyeop 2005 Daehak Doseogwan Saseo-jik Workshop.)
  4. 배순자. 2011. 국내 협력형디지털정보봉사의 효율적 실행을 위한 CDRS 사례연구. 한국문헌정보학회지, 45(1): 11-27.(Bae, Soon-Ja. 2011. "A case study of the CDRS for effective operation of collaborative digital reference service in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 45(1): 11-27.)
  5. 차미경, 김수정. 2006. 공공도서관 가상참고봉사 협력 모형 개발을 위한 연구. 한국문헌정보학회지, 40(4): 367-383.(Cha, Mikyeong, & Kim, Soo-Jeong. 2006. "A study on the cooperation model for virtual reference service in public libraries." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 40(4): 367-383.)
  6. 國立國會図書館a. 2010. "レファレンス協同データベース事業 データ作成.公開に関する ガイドライン." [online]. [cited 2011.6.5]. .
  7. 國立國會図書館b. 2010. "レファレンス協同データベース事業累積統計(平成22年12月末 現在." [online]. [cited 2011.12.1]. .
  8. 國立國會図書館関西館図書館協力課. 2011. "レファレンス協同データベース事業 平成22年 度事業報告." [online]. [cited 2011.12.1]. .
  9. レファレンス協同データベース事業 home page. [online]. [cited 2011.12.1]. .
  10. 埼玉縣立久喜図書館. 2011. これまでの5年これからの5年 ーレファ協とともにー. 第6回レファレンス協同DB事業フォーラム, 平成22年 2月 17日. [online]. [cited 2011.6.5]. .
  11. 愛知學院大學図書館. 2011. 現場における情報共有への取り組み -レファ協は一石三鳥-. 第6回レファレンス協同DB事業フォーラム, 平成22年.
  12. 依田 紀久. 2006. "レファレンス協同データベース事業に見るデジタルレファレンスサー ビス." The Journal of Information Science and Technology Association, 56(3): 90-95.
  13. 香川縣立図書. 2010. 香川縣立図書館におけるレファレンス協同データベースの活用. 第5回レファレンス協同DB事業フォーラム, 平成21年. [online]. [cited 2011.6.15]. .
  14. ARL Statistics. 2011. ARL Statistics 2008-2009. Washington, DC: Association of Research Libraries. [online]. [cited 2011.6.1]. .
  15. Collaborative Reference System. [online]. [cited 2011.12.1]. .
  16. Kuhlthau, C. C. 1993. Seeking Meaning: A Process Approach to Library and Information Services. Norwood, NJ: Ablex Publishing.
  17. Nardi, B. A., & O'Day, V. L. 1999. Information Ecologies: Using Technology with Heart. Cambridge, Mass.: MIT Press.
  18. Reference and User Services Association(RUSA). 2008. "Definitions of Reference." [online]. [cited 2011.5.20]. .
  19. Saito, Yasunori. 2007. Digital contents and libraries in future. Transformation of a relation between a library and a user by digital environmental development: Consideration around the intermediary function of reference service. 情報の科學と技術, 57(9): 429-433.
  20. Zheng, Songhui. 2006. "Virtual reference services in China: Helping the information-poor." Electronic Library, 24(6): 763-773. https://doi.org/10.1108/02640470610714206