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A Study on the Operation of the Reading Guidance Program for the Youth According to Personality Type

성격유형을 적용한 청소년 독서지도 프로그램 운영 방안에 관한 연구

  • 한윤옥 (경기대학교 문헌정보학과) ;
  • 조미아 (경기대학교 교육대학원 사서교육) ;
  • 고정원 (서울 연신중학교 지역사회교육전문가, 경기대학교 문헌정보학과) ;
  • 백진환 (성남 정자초등학교, 경기대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2012.01.12
  • Accepted : 2012.02.03
  • Published : 2012.02.29

Abstract

The purpose of this study was to investigate the difference of the reading guidance for the youth among personality types. This presented the desirable way of the reading guidance through the differences. For this study, the data was collected through observation and focus group interview while reading guidance was implemented among senior year elementary school students and middle school students. This study revealed the possibility of the reading guidance based on personality type. As a result of the reading guidance, this showed the differences between personality type and reading attitude; and between reading tendency and product writing of the youth.

본 연구에서는 청소년을 대상으로 독서지도 프로그램을 실시할 때 성격유형별로 어떤 차이가 나타나는지 밝혀내고 이를 통하여 성격유형별 바람직한 독서지도의 방향을 제시하고자 한다. 이 연구를 위하여 초등학교 고학년생과 중학생을 대상으로 독서지도를 실시하면서 성격유형별 차이점을 관찰하고 이들에 대한 심층면접을 통하여 성격유형별 독서지도의 가능성을 탐색하였다. 독서지도 결과, 청소년의 독서 태도, 독서 성향, 결과물에서 성격유형별로 차이가 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

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