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Research on Algorithm and Operation Boundary for Fault Detection of Onboard GNSS Receiver

항공기 탑재용 GNSS 수신기 고장검출 알고리즘 및 운용범위 연구

  • 노형태 (건국대학교 항공우주정보시스템공학과) ;
  • 안종선 (건국대학교 항공우주정보시스템공학과) ;
  • 성상경 (건국대학교 항공우주정보시스템공학과) ;
  • 전향식 (한국항공우주연구원 항공연구본부) ;
  • 염찬홍 (한국항공우주연구원 항공연구본부) ;
  • 이영재 (건국대학교 항공우주정보시스템공학과)
  • Received : 2011.08.19
  • Accepted : 2012.01.13
  • Published : 2012.02.01

Abstract

In this paper, we proposed a algorithm and an operation boundary for fault detection of a onboard GNSS receiver. After aircraft exchange corrections computed by an aircraft receiver, a faulty aircraft receiver is detected by checking consistency of correction. For this purpose, PRC residual is used as the test statistic for fault detection of the onboard GNSS receiver. And operation boundaries are set by using DGPS position error increase with respect to the distance from a reference station. If the fault detection is performed by using aircraft only in operation boundary, the more accurate fault detection can be possible.

본 논문에서는 항공기 탑재용 GNSS 수신기 고장검출 알고리즘과 운용범위를 제안하였다. 고장난 항공기 수신기는 항공기에서 계산한 보정정보를 주변 항공기간 상호 교환 후에, 보정정보 일치 여부를 통해 검출한다. 이를 위해, 항공기 수신기 고장검출 알고리즘에 사용되는 검정통계량으로 보정정보 잔차값을 사용하였으며, 운용범위는 지상 기준국을 중심으로 거리에 따른 DGPS 위치오차 증가량을 이용하여 설정하였다. 정확한 고장검출을 위해 운용범위 안의 항공기들만을 사용하여 항공기 탑재용 GNSS 수신기 고장검출을 시도하는 방안을 제안하였다.

Keywords

References

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