DOI QR코드

DOI QR Code

Advertising Strategies of Incongruent Extension Product : Focused on Difference of Adult and Children

불일치 확장제품의 광고전략 : 성인과 아동의 차이를 중심으로

  • 허종호 (서울여자대학교 경영학과) ;
  • 박승배 (서울과학기술대학교 경영학과)
  • Received : 2012.01.09
  • Accepted : 2012.01.30
  • Published : 2012.02.28

Abstract

Previous researches on advertising type of extension product have limitations in focusing on adult and simplifying advertising type of extension product as elaborational/relational ad. This study expands to children and subdivides advertising type of extension product by elaborational/relational/elaborational-relational ad. Based on these experimental setting, this study investigates the effects of interaction between age and advertising type in incongruent brand extension. The results show that adult's evaluation on incongruent extension product is the most favorable in elaborational-relational ad. On the other hand, children's evaluation on incongruent extension product is the most favorable in elaborational ad. Based on these findings, theoretical and practical implication and future direction are discussed.

확장제품의 광고유형에 관한 선행연구들은 모두 성인들을 대상으로 이루어진 연구들이었을 뿐만 아니라 확장제품의 광고유형 역시 정교화 광고와 관련성 광고 2가지 유형으로 단순화시켰다는 한계를 가지고 있다. 이에 본 연구에서는 연구의 대상을 성인뿐만 아니라 아동에게까지 확대하고, 확장제품의 광고유형은 확장제품의 광고에서 제시되는 정보의 단서에 따라 정교화, 관련성, 정교화-관련성 광고 3가지 유형으로 보다 세분화하여 불일치 브랜드확장 상황에서 연령과 확장제품의 광고유형에 따라 불일치 확장제품에 대한 평가가 어떻게 달라지는지 살펴보았다. 연구결과, 성인의 불일치 확장제품에 대한 평가는 정교화-관련성 광고에서 가장 호의적이었다. 반면에 아동의 불일치 확장제품에 대한 평가는 정교화 광고에서 가장 호의적이었다. 이러한 연구결과를 토대로 실무적이고 이론적인 시사점과 향후 연구방향에 대해 논의하였다.

Keywords

References

  1. D. A. Aaker and K. L. Keller, "Consumer Evaluations of Brand Extensions," Journal of Marketing, Vol.54, No.4, pp.27-41, 1990. https://doi.org/10.2307/1252171
  2. C. W. Park, S. Milberg, and R. Lawson, "Evaluation of Brand Extensions: The Role of Product Feature Similarity and Brand Concept Consistency," Journal of Consumer Research, Vol.18, No.3, pp.185-193, 1991. https://doi.org/10.1086/209251
  3. 김기석, 신봉섭, "모브랜드 제품-확장브랜드 제품 간 유사성이 확장제품평가에 미치는 영향: 프랜 차이즈 브랜드를 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제11호, pp.378-389, 2011.
  4. 전성률, 박찬수, "지난 10년간 브랜드에 대한 국내 연구성과 검토와 향후 전개방향의 제언", 소비자학연구, 제21권, 제2호, pp.141-192, 2010.
  5. 전성률, 은희성, "광고유형에 따른 소비자의 상표확장 평가에 관한 연구", 광고연구, 제42권, 봄호, pp.31-47, 1999.
  6. 차유철, "광고가 부적합 확장에 미치는 영향 연구", 광고학연구, 제14권, 제2호, pp.119-140, 2003.
  7. V. R. Lane, "The Impact of Ad Repetition and Ad Content on Consumer Perceptions of Incongruent Extensions," Journal of Marketing Research, Vol.64, No.2, pp.80-91, 2000. https://doi.org/10.1509/jmkg.64.2.80.17996
  8. S. Bridges, K. Keller, and S. Sood, "Communication Strategies for Brand Extensions: Enhancing Perceived Fit by Establishing Explanatory Links," Journal of Advertising, Vol.29, No.4, pp.1-11, 2000. https://doi.org/10.1080/00913367.2000.10673620
  9. 이미영, "브랜드확장제품에 대한 태도에서 광고 유형과 조절적 동기의 효과 연구", 광고연구, 제 74권, 봄호, pp.61-87, 2007.
  10. 이화연, 문철주, "브랜드 애착이 불일치 확장제품의 광고효과에 미치는 영향에 관한 연구", 마케팅관리연구, 제14권, 제2호, pp.59-78, 2009.
  11. J. U. McNeal, Kids as Customers: A Handbook of Marketing to Children. New York: Lexington Books, 1992.
  12. M. Brucks, G. M. Armstrong, and M. E. Goldberg, "Children's Use of Cognitive Defenses Against Television Advertising: A Cognitive Response Approach," Journal of Consumer Research, Vol.14, No.4, pp.471-482, 1988. https://doi.org/10.1086/209129
  13. D. Gentner and C. Toupin, "Systematicity and Surface Similarity in the Development of Analogy," Cognitive Science, Vol.10, No.3, pp.277-300, 1988. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1003_2
  14. D. R. John and C. A. Cole, "Age Differences in Information Processing: Understanding Deficits in Young and Elderly Consumers," Journal of Consumer Research, Vol.13, No.3, pp.297-315, 1986. https://doi.org/10.1086/209070
  15. S. G. Paris, B. K. Lindauer, and G. L. Cox, "The Development of Inferential Comprehension," Child Development, Vol.48, No.4, pp.1728-1733, 1977. https://doi.org/10.2307/1128546
  16. S. Zhang and S. Sood, ""Deep" and "Surface" Cues: Brand Extension Evaluations by Children and Adults," Journal of Consumer Research, Vol.29, No.2, pp.129-141, 2002. https://doi.org/10.1086/338207
  17. J. Y. Kim, "Communication Message Strategies for Brand Extensions," Journal of Product and Brand Management, Vol.12, No.7, pp.462-476, 2003. https://doi.org/10.1108/10610420310506029
  18. 신지아, 이세진, "브랜드확장 시 확장제품의 광고유형이 소비자 태도에 미치는 영향에 관한 연구: 확장제품의 지각된 적합성, 광고유형, 브랜드 애착을 중심으로", 한국광고홍보학보, 제12권, 제 1호, pp.256-285, 2010.
  19. 한국경제TV, 1인 자녀 증가로 키즈카페 매출도 고공행진 중, 2010.11.25.