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Relationship among Social Exchange Point of View and Customer Citizenship behavior in the Festival Participants' Perception -Focused on the Boryeong Mud Festival-

축제참가자가 지각하는 사회교환관점과 고객시민행동 간의 관계 -보령머드축제를 중심으로-

  • 유도재 (백석예술대학교 관광학부) ;
  • 전정아 (백석예술대학교 관광학부) ;
  • 송민수 (백석예술대학교 관광학부)
  • Received : 2011.11.25
  • Accepted : 2011.12.30
  • Published : 2012.02.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the antecedent variables of customer citizenship behavior selected by a social exchange point of view on the Boryeong Mud Festival. Of all the questionnaires collected, 239 were included in the analysis which was performed using SPSS. Date analysis method used to frequency analysis, factor analysis, reliability analysis and canonical correlation analysis. As the results of the canonical correlation analysis between the customer citizenship behavior and the social exchange point of view, there was a significant relationship between the attributes of customer citizenship behavior - loyalty, cooperation, Participation and social exchange point of view - customer satisfaction, customer confidence, perceived support of customers, justice perception. Therefore, marketing practitioner should recognize the importance of customer's perception in the service circumstance and make a managerial effort to offer the best service to customer. The result of this paper may help local festival planner and marketers for festival marketing strategy.

본 연구는 관광산업의 대표인 지역축제 참가자를 대상으로 고객시민행동 요인과 사회교환관점 요인들 간에 어떠한 관계가 있는지 실증적으로 조사하여 지역축제의 활성화에 기여하고자 하는데 중요성이 있다. 사회교환관점의 요인으로는 고객만족, 고객신뢰, 공정성지각, 지각된 고객지원을 선택하였고 고객시민행동의 측정도구로는 고객애호도, 고객협조, 고객참여를 사용하였다. 본 연구를 수행함에 있어서 조사대상의 모집단은 보령머드축제 참가자 239명을 대상으로 진행하였으며 수집된 자료는 SPSS/PC+ WIN 13.0을 이용하여 분석하였다. 분석결과 유의적으로 도출된 정준함수1에서 사회교환관점 활동인 고객만족, 고객신뢰, 고객지원, 공정성지각은 고객시민행동인 고객애호도, 고객참여도, 고객협조에 기여하는 상대적 설명력이 높은 것으로 나타났다. 정준함수2에서는 사회교환관점 활동인 공정성지각, 고객지원은 고객시민행동인 고객참여도에 기여하는 상대적 설명력이 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구의 분석결과 연구가설의 사회교환관점 활동과 고객행동은 유의한 관계를 갖고 있다는 가설은 부분적으로 유의함을 할 수 있다. 결론적으로 고객시민행동의 구현은 서비스 상황에서 관광객의 지각에 달려 있다는 점을 제시하고 있다.

Keywords

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