Character of Achievement Goal and Learning Styles of the First year Students in Department of Occupational Therapy and Physical Therapy

작업치료학과와 물리치료학과 1학년 학생들의 학습유형과 성취목표 지향성의 특성

  • Roh, Hyo-Lyun (Dept. of Occupational Therapy, Kangwon National University) ;
  • Kang, Shin-Wook (Dept. of Occupational Therapy, Kyungbuk College)
  • 노효련 (강원대학교 작업치료학과) ;
  • 강신욱 (경북전문대학교 작업치료학과)
  • Received : 2012.04.04
  • Accepted : 2012.06.18
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Objective : The purpose of this study is to provide basic information for professional education by investigating to learning styles and achievement goal of the first year students in the department of occupational therapy and physical therapy. Methods : 123 first year students of the department of occupational therapy and physical therapy filled out a questionnaire in Gyeongbuk and Kangwon Province. In this study, Kolb's Learning Styles and Elliot & Church's Achievement Goal were used, and to analyze, Pearson correlation, chi-square were used. Results : The results of the study were as follows. 'Accommodator' was the preferred learning type for students, while 'diverger' was not. Collage students differed from university students in learning styles. A mastery level was the preference in the academic goal types of the students. Male students received higher grades on performance approach goals than female and student of department of physical therapy received higher grades on performance avoidance goals than students in the department of occupational therapy. There is a coefficient of correlation between performance avoidance goal and converger learning type. Therefore, first year students in the department of occupational therapy were not differed from the department of physical therapy in academic achievement but collage students differed from university students in learning styles. Conclusion : From these results, we suggested some effective teaching/learning methods based on the mastery achievement goal. An educational approach is necessary for understanding of the students' individual learning styles and achievement goal characteristics are account for students' individual negative/positive characteristics.

목적 : 본 논문은 물리치료사와 작업치료사의 전문적 교육을 위한 기초자료를 제공하기 위해 작업치료학과 물리치료학과 신입생들의 성취목표 지향성과 학습유형의 특성을 알아보고자 하였다. 연구방법 : 경북에 소재하고 있는 3년제 대학과 강원도에 소재하고 있는 4년제 대학교의 작업치료학과와 물리치료학과 일학년 학생 123명을 대상으로 하였다. 측정도구는 Kolb의 학습양식검사와 Elliot와 Church의 성취목표척도를 이용하여 학습양식과 성취목표에 대한 설문지 조사를 실시하였다. 수집된 자료는 교차분석과 상관관계분석을 실시하여 분석하였다. 결과 : 학습양식에서는 융통자가 가장 많았고 확산자가 가장 적게 나타났으며, 3년제와 4년제에서 학습양식의 차이가 있는 것으로 나타났다. 성취목표 지향성에서는 숙달목표가 가장 높게 나타났다. 수행접근 목표는 남학생이 여학생보다 높게 나타났고 수행회피 목표에서는 물리치료학과에서 높게 나타났다. 학습양식과 성취목표 지향성의 상호관련성에서는 수행회피 목표가 높을수록 집중자의 특성이 높은 것으로 나타났다. 따라서 작업치료학과와 물리치료학과의 신입생들의 성취목표는 큰 차이가 없는 것으로 보이며 학습양식은 학제에 따라 차이가 있는 것으로 보인다. 결론 : 가장 많은 학습양식인 숙달목표의 특성에 맞는 교수법을 개발하고 각 학생들의 학습양식과 성취목표 지향성에 대한 정보를 제공하여 학생 개개인이 자신의 학습의 장단점을 파악할 수 있도록 하여야 할 것이다.

Keywords