A Case Study on Evaluation of Educational Space in point of Universal Design - Focused on a Middle and High School -

교육공간에 대한 유니버설 디자인 관점에서의 평가 사례연구(2) - 중·고등학교 사례를 중심으로 -

  • 오찬옥 (인제대학교 디자인학부 실내디자인전공) ;
  • 김선영 (인제대학교 대학원 U디자인학과)
  • Received : 2012.08.31
  • Accepted : 2012.10.12
  • Published : 2012.10.31

Abstract

This study evaluated two educational spaces, one middle school and one high school in point of universal design. The survey method with an observation and measuring method was used. The subject were 238 students of a middle and a high school. They evaluated their schools according to 53 universal design related items which consisted of 5 principles. Findings were as follows ; 1) The width of passage between desk and desk was very narrow and there is the threshold at the door of classroom. The students evaluated them negatively, too. Also, they indicated that the size of individual locker was small and the corner of furniture was sharp. 2) The width of door and passage was narrow and the floor was not flat in restroom. The design quality such as color and finishes was not good. Also, the students evaluated all these items negatively. 3) The dining space was too big. That is, so many students takes meals in one big space. The dining tables were arranged in a long rows and the width between them was also so narrow to pass through. 4) The student of high school evaluated their educational environments more negatively than ones of middle high school. This means that the high school students were more dissatisfied with their school environment. The educational environment should be designed on the base of their students' needs.

Keywords

References

  1. 김동일, 신 교육과정 및 사용자 행태 특성에 근거한 고등학교 교과 교실 공간디자인에 관한 연구, 중앙대 건설대학원 석사학위논문, 2004
  2. 김승제, 교과교실제 중학교 건축공간 구성방법, 대한건축학회논문집 제53권 제7호 통권 362호, 2009
  3. 김종영, 제7차 교육과정에 따른 고등학교 건축계획 연구 : 대구시 동평고등학교 기본계획을 중심으로, 산업기술연구소논문보고집 제25-2집, 2002
  4. 박혜선.하미경, 중학교 교실에서의 폭력 예방을 위한 공간 계획에 관한 연구, 한국실내디자인학회 학술발표대회논문집 제13권 1호 통권 24호, 2011
  5. 서현자, 무장애 실현을 위한 학교시설 개선방안 연구-대전시 고등학교를 중심으로, 한국교원대 대학원 석사학위논문, 2009
  6. 여미.오선애, 청소년기 특성과 특별교실 공간구성과의 상관관계 연구-초.중.고에 설치된 Wee-class(학생공감상담실)의 공간분석을 중심으로-, 한국실내디자인학회 학술발표대회논문집 제13권 3호 통권 26호, 2011
  7. 이정규, 장애우 통합교육 실현을 위한 교육프로그램 개발 및 평가-학교편의시설과 유니버설디자인 중심으로, 한국교원대 대학원 박사학위논문, 2006
  8. 임영숙, 초중등학교 정보자료실 모형개발 연구, 한국실내디자인학회논문집 25호, 2000
  9. 조명현, 지체장애인을 위한 중학교 건축계획에 관한 연구, 수원대 대학원 석사학위논문, 2002
  10. Null, R L. and Cherry, K.F., Universal Design : Creative Solutions for ADA Compliance. Professional Publications, Inc., 1996