Abstract
Green roofs are being created in various purposes to use spaces. Most of them have been built with a goal as a resting place. However, the use of the green roofs needs to be raised. Otherwise, maintenance and administration of green roofs can be loosened. In addition, budget or cost involved can be wasteful. Therefore, this study makes a proposition if the satisfaction of green roofs is higher, the use of green roofs could be increased more. We are willing to analyze how beneficial the awareness can affect for the satisfaction with regard to green roofs. The findings can be helpful to provide a foundation data for raising the use of green roofs. We believe that the awareness benefits and satisfaction could be different depending on the facility's status on green roofs. Therefore, we classified green roofs of 11 department stores, in Seoul, into four types. Among them, we paid attention to five department stores that were able to represent each type. We analyzed the awareness benefits and satisfaction depending on the type of green roofs. We analyzed casual relationships between them using Structural Equation Modeling. We expect that the landscape architecture scholars will expand research on the various determinants in using green roof. een Roof; Type of Green Roof; Benefit Awareness; Satisfaction; Structural Equation Modeling;
최근 옥상조경은 휴식 등의 이용을 목적으로 조성되는 경향이 있으며, 공간 활용도 다양해지고 있다. 하지만, 휴식을 주목적으로 조성한 옥상조경은 이용이 저조하면 유지관리가 소홀하게 되어 조성비용의 낭비를 초래할 수가 있으므로 이러한 문제를 해결하기 위해서 이용을 활성화할 필요가 있을 것으로 판단하였다. 옥상조경의 이용 만족도가 높으면 이용이 활성화될 것이라는 전제하에, 옥상조경의 다양한 효용을 인지하는 것이 이용을 만족하는데 어떠한 영향을 미치는지를 알아봄으로써 옥상조경의 이용을 활성화하기 위한 기초자료를 제공하고자 하는데 본 연구의 궁극적인 목적이 있다. 이에 먼저 옥상조경의 효용 인지도와 이용 만족도를 평가하기 위한 변수와 평가항목을 도출하였다. 또한, 옥상조경의 시설현황에 따라 이용자의 효용 인지도와 이용 만족도에 차이가 있을 것으로 보고, 서울시에 위치한 3대 브랜드 백화점 11개소의 옥상조경 시설현황을 조사하여 4가지 유형으로 분류하였다. 각 유형을 대표할 수 있는 5개소 백화점을 직접 방문하여 옥상조경의 이용자 및 이용경험자를 대상으로 설문조사를 실시함으로써 옥상조경의 유형별 효용 인지도와 이용 만족도를 평가하였다. 또한, 구조방정식을 이용하여 이들의 인과관계를 분석하였으며, 향후 대상지를 폭넓게 선정하여 이용을 활성화하기 위해 좀 더 깊이 있는 연구가 이루어져야 할 것으로 기대한다.