The Korean Journal of Franchise Management (한국프랜차이즈경영연구)
- Volume 3 Issue 2
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- Pages.1-19
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- 2012
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- 2093-9582(pISSN)
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- 2508-4593(eISSN)
DOI QR Code
A Study on the Cooperative of Franchise Industry : Focusing on the Case of US Dunkin' Donuts
프랜차이즈산업의 협동조합에 관한 연구 - 미국 던킨 도너츠를 중심으로 -
- Choi, In-Sik (Gaudi Content Development Institute) ;
- Lee, Sang-Youn (Dept. of Business Admin., Sejong University)
- Received : 2012.10.15
- Accepted : 2012.12.13
- Published : 2012.12.10
Abstract
This study intends to suggest the cooperative, win-win collaboration, as methods for settling disputes with the existing self-employed people over back-street business areas and disputes and conflicts between a franchiser and franchisees. In addition, it intends to analyze the Dunkin' Donuts purchasing cooperative in the US, where the franchising industry has been well developed; and to find the implications of cooperation strategies between Dunkin' Donuts and its franchisees that may be helpful for the South Korea's franchising industry. This study tries to discover a new model of the Korean-style franchise cooperative out of the basic principles and practice guidelines of cooperatives ranging from an early American franchise cooperative in 1955 to ARCOP, KFC, and Dunkin' Doughnuts in the late 1970s. Further, it looks into successful programs of a purchasing cooperative at Dunkin' Donuts such as TDP (Total Distribution Program), SFP (Shortening Futures Program) and DCP (Distribution Commitment Program). The case of the US Dunkin' Donuts, which operates the purchasing cooperative, suggests the following for the improvement of franchisees' profitability. First, relations of cooperation rather than of power are necessary between a franchiser and franchisees. Second, mutual solidarity of franchisees is necessary. Third, problems proper to the Korean franchise system should be improved. Fourth, an entrepreneurial spirit of going together rather than going fast is required. Fifth, complete satisfaction management is required. Considering different system environments between the two countries such as quantitative expansion within a short franchising history of 30 years or so and franchise profit models, there is a limit to generalizing down to a successful model of the win-win partnership cooperative. It is hoped that the sustainable management of the domestic franchising industry will be promoted in the future through the in-depth analysis of successful cooperatives.
기존 자영업자와의 골목상권 분쟁 그리고 가맹본부와 가맹점간의 갈등과 분쟁에서 해결할 수 있는 방안으로 상생협업인 협동조합을 제시하고자 하며, 프랜차이즈 산업이 발달된 미국의 던킨 도너츠의 구매형 협동조합을 분석하고 던킨 도너츠와 가맹점간의 협력적 전략 등이 우리나라 프랜차이즈산업에 도움을 줄 수 있는 시사점을 찾아보고자 한다. 본 연구는 1955년 미국의 초기의 프랜차이즈 협동조합부터 1970년대 말까지 ARCOP, KFC, 던킨 도너츠 협동조합의 기본 원칙과 실행지침을 통해 새로운 한국형 프랜차이즈 협동조합의 모델의 발굴이라 할 수 있다. 또한 던킨 도너츠를 통하여 종합유통프로그램(TDP), 단기선물프로그램(SFP), 그리고 유통실행프로그램(DCP)의 구매형 협동조합의 성공프로그램을 살펴본다. 프랜차이즈 가맹점들의 수익성 개선을 위해서는 공동구매 협동조합을 운영하는 미국의 던킨 도너츠 사례를 통해 첫째, 가맹본부와 가맹점간의 힘(Power)관계가 아닌 협력적인 관계가 필요. 둘째, 가맹점의 상호연대의 힘. 셋째, 한국 프랜차이즈 시스템의 문제. 넷째, 빨리 가는 것 보다 함께 가는 기업가 정신이 필요. 다섯째, 철저한 만족경영이다. 30여년 안 되는 짧은 프랜차이즈의 역사 따른 양적 팽창과 프랜차이즈 수익모델 등 두 나라의 시스템 환경이 다른 상황에서 서로간의 상생적 동반자인 협동조합을 통한 성공사례 모델로 일반화에는 한계가 있다. 향후 협동조합 성공을 심도 있는 분석을 통해 국내 프랜차이즈산업의 지속가능한 경영을 기대해 본다.
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