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삶의 여정을 통한 만화 히어로 성장유형 연구

A Study on Growth Type of Comic strips Heroes through Journey of Life

  • 김미림 (공주대학교 만화애니메이션학부)
  • 투고 : 2012.07.30
  • 심사 : 2012.12.14
  • 발행 : 2012.12.31

초록

긴 이야기구조의 기승전결인 네 국면의 플롯은 패턴화 되어 도식화된 경향이 있다. 인물의 행동에는 인류의 시작과 궤를 같이 하게 되는데 장편연재만화 플롯은 기본적으로 4국면이지만, 단순 배열이 아닌 인류의 추진력이나 행동과 느낌의 패턴을 정리하여 개발한 복잡 배열이다. 이 연구는 만화전문대학생 설문과 답변으로 결과지를 얻은 후, 통합적으로 추출된 장편연재만화작품의 설문 자료를 통하여 장편연재만화 아리스토텔레스 이론인 플롯의 국면, 네 단계와 캐롤 피어슨의 인물원형이론을 통한 4개의 인물의 유형화, 조셉 캠벨의 영웅의 여정이론을 네 단계로 유형화한다. 복잡한 장편연재만화의 이야기 구조가 가진 요소 중 하나인, 인물이 겪는 삶의 과정을 제시하여 간략성과 체계적 기술을 통해 유형화하는 이 연구는 결국 만화작가가 장편연재만화의 복잡하고 긴 이야기의 구조에서 은유하는 것은 무엇인가를 밝히고자함이다. 아리스토텔레스의 플롯이론을 근거로 하는 도입, 발전, 전개 결말구조의 의미가 인류의 삶과 운명의 메타포이며, 융 이론에 영향 받은 융 연구가 캐롤 피어슨의 인물 원형론의 성장단계가 인류의 삶과 운명의 메타포임을, 역시 융 이론에 영향 받은 인류학자 조셉 캠벨 이론들은 희노애락의 복합감정을 영웅원형에 투사하여 영웅의 여정이란 은유를 통해 인류의 삶과 운명의 메타포임을 밝히고 있다. 최종적으로, 제기된 이론들은 크리스토퍼 보글러의 저서에 작가의 '시나리오작성법'으로 접근하여 소개되고 있다. 한편으로 이 메타포는 이 연구목표이자 목적이기도 하다. 연구에서 추출된 장편연재만화는 긴 이야기가 복잡하고 얽힌 듯이 보여도 인물이 집을 떠나 모험과 난관을 겪고 세계와의 또 다른 만남을 통해 거부와 갈등, 그리고 경쟁과 전쟁, 시련을 겪으며 보상을 얻어 귀환하는 여정의 과정 중 정신적, 심리적, 상징적 성장으로 결국, 영웅으로 획득되며 만화라는 이미지를 통하여 우리의 내면 성찰에 대한 의미 부여를 플롯에 의해 서사적으로 표현하고 있다. 복잡해보이지만 장편연재만화이야기의 기본구조가 플롯 4단계이며 장편연재만화작품에서 범상치 않은 인물이 여행과 모험을 떠나는 과정에서 성장하는 삶의 방식을 크게 나누어 볼 때, 네 단계의 영유아동기, 청년기, 중년기, 말년기의 상징성을 지닌 심리적 성장과정이며, 인물이 유형화된 특성도 크게 네 단계의 부류로 나누어 성장과정을 설명할 수 있게 한다. 성장할 인물의 표상화인 영웅의 여정, 역시 크게 네 단계의 여정으로 압축되어 설명된다. 즉 이론을 통하여 만화의 4국면의 플롯의 복잡 배열은 삶의 순서를 통한 성장구조의 진행과의 흐름이 일치한다는 것을 발견하였다. 동시에 인물이 영웅으로 거듭나는 성찰의 메타포이며 장편연재만화작가들의 작품을 통하여 인생국면 4단계인 인물의 성장과 삶을 통찰하는 은유를 발견하였다. 만화작가가 의도하는 장편연재만화작품의 긴 이야기란, 플롯의 논리적구성법에 의해 인물이 여정을 떠나 역경과 어려움을 겪으며 삶이 변화되고 그의 성장과정은 유형화된 이미지로 제시하여 성찰에 도달함을 영웅적으로 표현하는 것이며, 독자는 삶과 인생에서 만화이야기의 이미지의 시공간을 공유하는 동시에 감동을 통하여 정서상 인물과 같은 체험을 하게 되었음을 인식하게 한다.

The four-phased plot which consists of introduction, development, turn and conclusion in the long-story structure tends to be patterned and schematized. The behavior of characters is in line with the beginning of human beings and the plot of comic strips basically has four phases. It is, however, not a simple arrangement but a complex one which was developed by organizing patterns of human power, behavior and emotions. With the results from a survey with college students studying comic strips, this study aims to categorize four characters from the archetypal system by Carol Pearson, four phases of the hero's journey by Joseph Campbell, and the four phases of the plot based on Aristotle's theory, which is the frame of the comic strip structure through supporting evidence extracted from comic strips in an integrated way. In this study, the categorization is performed by simplifying and systemizing a character's life cycle, which is a factor of a story structure in complex comic strips. This study is to identify what comic strip writers express by using the metaphor in the complicated long-story structure of comic strips This study reveals that the structure of introduction, development, turn and conclusion based on the plot theory by Aristotle is the metaphor of human life and fate and that the phases of development in the archetypal system by Carol Pearson, a Jung researcher influenced by Jung's theory are the metaphor of human life and fate. Also, the theories of Joseph Campbell, who also was influenced by Jung, are the metaphor of human life and fate as they projected complex emotions of joy, anger, sorrow, and pleasure onto the archetype of heroes and used the metaphor of the hero's journey. Lastly, the theories are introduced with the approach of 'guide to screenwriters' by Christopher Vogler. Meanwhile, this metaphor is the objective and goal of this study. The comic strips selected for this study seem to have long complex stories which have characters leaving their homes, going through adventures and difficulties, meeting the world in another way, experiencing tension, competition, wars, and hardship and returning home with compensation. They grow mentally and psychologically through their journeys and finally become heroes. They express the meaning of our introspection in a narrative through plots and images of comic strips. This appears complex but the basic structure of long comic strips has four phases of plot. The life style of an extraordinary character traveling for adventures and growing in long comic strips can be divided into four phases symbolizing childhood, adolescence, adulthood, and senescence and it is a psychological growth process. The archetypes of the character can be divided into four phases and the growth process can be explained. The hero's journey symbolized by the character can be also divided into four phases. Through theories, the complex arrangement of four-phased plots in comic strips corresponds with the growth process of introduction, development, turn and conclusion through the stages of life. At the same time, this study found that the characters becoming heroes are the metaphor of introspection and that the characters' growth and life correspond with the four phases in life through long comic strips. Long stories in long comic strips written by comic strip writers show that characters go on their journeys and change their lives through hardship and difficulty by logical construction of plot and their growth processes are presented in archetypal images and they reach introspection as heroes. The readers share time and space through images in comic strips and realize that they had the same experience as the characters emotionally by being moved by the stories.

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참고문헌

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