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Analytical Study between CEO's Performance Expectancy and His Network Activity Characteristics focused on North-West Area Companies of the Chungnam Province

충남 서북부지역 기업인의 네트워크 활동 특성과 성과기대 분석

  • 최애희 (한국기술교육대학교 테크노인력전문대학원) ;
  • 이재원 (한국기술교육대학교 산업경영학부) ;
  • 윤광식 (한국기술교육대학교 테크노인력전문대학원)
  • Received : 2012.09.14
  • Accepted : 2012.10.29
  • Published : 2012.12.28

Abstract

CEO's business network is important to the establishment and growth of companies and it is recognized as an essential element in regional development, but the related research and studies including surveys on the characteristics and performance of the CEO's network and its activities are lacking. This study aimed at companies located in the northwestern part of the Chungnam to survey about CEO's network activities, and research about the characteristics and performance expectancy of the network was carried out. As research methods, we discussed the previous studies, designed and analyzed the research models empirically using the survey. Analysis based 3 stages approach showed that the performance expectancy on human resource such as recruit was not affected by any factors overall. CEO's satisfaction affect significantly to the both of performance expectations of finance and general management by types of the network and its differentiated program. Executive activities, # of joining network, and period of activity affected also conditionally. This study have contributions that enable businessmen can take advantage of strategic use on the region's business network activity.

기업인의 네트워크가 기업의 성립과 성장에 중요하고 지역발전에도 필수적인 요소로 인식되고 있지만 기업인네트워크와 그 활동에 대한 실태조사를 포함하여 기업인네트워크의 특성과 성과에 대한 연구가 부족하다. 본 연구는 충남서북부에 소재한 기업들을 대상으로 기업인네트워크 활동에 대한 실태조사를 수행하고 기업인네트워크의 특성과 성과기대에 대한 분석연구를 수행하였다. 연구수행의 방법으로는 선행 연구들을 고찰하고 재무, 인적, 경영관리 성과기대를 종속변수로 하여 가입단체의 수, 평균 활동기간, 임원활동여부, 만족도의 독립변수와의 관계에 대한 연구모형을 실증분석 하였다. 검증은 응답된 전체 네트워크, 유형별 네트워크, 그리고 개별적 네트워크에 대한 3단계 분석으로 수행되었다. 분석결과, 모든 단계의 검증에서 인적 성과기대(직원채용 및 관리)는 유의성을 나타내지 않았으며, 전체 네트워크 검증에서 가입단체의 수가 성과기대(경영관리, 재무적)에, 만족도가 재무적 성과기대에 유의한 영향을 보였다. 유형별 검증 단계에서 B2G유형의 임원활동여부와 만족도가, CEO과정유형의 평균활동기간이 성과기대(경영관리, 재무적)에 영향을 나타냈다. 개별적 검증 단계에서는 특정한 네트워크에 한 해서 임원활동여부와 만족도가 성과기대(경영관리, 재무적)에 영향을 보였다. 본 연구는 기업인의 지역기반 기업인네트워크에 대한 이해와 전략적 활용을 가능하도록 하였다는 의의를 갖는다.

Keywords

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