DOI QR코드

DOI QR Code

MPEG-U part 2 based Advanced User Interaction Interface System

MPEG-U part 2 기반 향상된 사용자 상호작용 인터페이스 시스템

  • 한국희 (한밭대학교 정보통신전문대학원 멀티미디어공학과) ;
  • 백아람 (한밭대학교 정보통신전문대학원 멀티미디어공학과) ;
  • 최해철 (한밭대학교 정보통신전문대학원 멀티미디어공학과)
  • Received : 2012.08.01
  • Accepted : 2012.11.26
  • Published : 2012.12.28

Abstract

AUI(Advanced User Interaction) interface aims to enhance interaction between various input/output devices and scene descriptions represented by video, audio, and graphic. Recently, MPEG-U part 2 standardization for the AUI interface is under development by MPEG(moving picture experts group). This paper introduces MPEG-U part 2 standard and presents MPEG-U part 2 AUI interface system. The AUI interface system consists of user interface in/output modules and MPEG-U XML generation/interpretation modules. The former and the latter are for UID data handling and XML data processing, respectively. This system MPEG-U standards-based input/output devices and to improve the interaction with the user can be used as a framework. By implementation of the proposed AUI interface system, MPEG-U usage scenario is introduced and it is verified that the AUI interface system conforms to MPEG-U standard.

향상된 사용자 상호작용 (AUI: Advanced User Interaction) 인터페이스(interface)의 목적은 다양한 입/출력 장치와 비디오, 오디오, 그래픽 등의 객체로 표현되는 장면 기술(scene description) 사이에서 정보의 상호연동을 향상시키는 것이다. 이를 위해서 국제 표준화 기구인 MPEG(moving picture experts group)에서는 MPEG-U part 2: AUI Interface 프로젝트를 통해서 AUI 인터페이스 데이터 포맷의 표준화를 진행 중이다. 본 논문에서는 MPEG-U part 2의 표준을 소개하고, 이 표준에 기반을 둔 AUI 인터페이스 시스템을 제안한다. 제안하는 AUI 인터페이스 시스템은 크게 UID(User Interaction Device)의 데이터를 처리하는 사용자 인터페이스 입/출력부와 XML 문서를 처리하는 MPEG-U XML 생성/해석부로 구성된다. 본 시스템은 MPEG-U 표준 기반 입/출력 장치와 사용자와의 상호작용을 향상시키기 위한 시스템의 프레임 워크로 활용될 수 있다. 실험에서는 제안하는 사용자 상호작용 인터페이스 시스템이 MPEG-U part2 표준에 적합한지를 보이며 이를 이용하여 MPEG-U part 2 표준의 타당성을 검증한다.

Keywords

References

  1. Information technology - Rich media user interfaces - Part 2: Advanced user interaction (AUI) interfaces. - ISO/IEC 23007, 2012(02)
  2. 조선문, "안전한 XML 접근 제어의 정책 설계에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제11호, pp.43-51, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.11.043
  3. Sun, "Java Architecture for XML Binding," available at http://docs.oracle.com/javase/6/docs/technotes/guides/xml/jaxb/index.html
  4. Java Architecture for XML Binding (JAXB) By Ed ORt and Bhakti Mehta, March 2003 http://www.oracle.com/technetwork/articles/javase/index-140168.html
  5. 문지숙, "유비쿼터스의 상황인식 어플리케이션을 위한 XML데이터 바인딩 기술에 대한 연구", 한국정보과학회 학술발표논문집, 제32권, 제2호, pp.493-495, 2005.
  6. http://en.wikipedia.org/wiki/Kinect
  7. OpenNI Programmer Guide, http://openni.org/Documentation/ProgrammerGuide.html
  8. OpenNI Samples & Tutorial, http://openni.org/Documentation/Tutorial/, Hand Tracker - sample program (java)
  9. W3C DOM Events "Document Object Model Events," available at http://www.w3.org/TR/DOM-Level-2-Events/events.html
  10. W3C XML, Extensible Markup Language 1.0 (Second Edition), W3c Recommendation, 2000 (10).
  11. W3C XML SCHEMA, XML Schema Part 1 : Structures Second Edition and Scheme Part 2 : Datatypes Second Edition, W3C Recommendations, Oct. 2004.

Cited by

  1. User Interaction Library for Natural Science Education Digital App-Book on Android Platform vol.20, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5909/JBE.2015.20.1.110