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A Study on Development of Systems to Enforce the interfering Cars on the Ramp

끼어들기 단속시스템 개발 연구

  • 이호원 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 현철승 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 주두환 (도로교통공단 교통과학연구원) ;
  • 정준하 (도로교통공단 교통과학연구원 교통공학연구실) ;
  • 이철기 (아주대학교 건설교통공학부)
  • Received : 2012.08.08
  • Accepted : 2012.08.23
  • Published : 2012.10.31

Abstract

We frequently confront with cars interfering into our lane on the ramp. We suffered from serious traffic congestion due to the interfering cars. But the police enforcement has not done actively because it's hard to enforce. In this study, we have evaluated the systems to enforce cutting-in cars through the field test. Generally, the image processing method depends on the weather. To overcome this limitation we proposed a new algorithm combined with section detection method. In the filed test we concluded the results as follows. Whereas the violation detection rate of the general image processing was 58.2%, a new algorithm proposed by this study was 74.5%. And, an error rate enforcing vehicles that do not violate was 0.0%. Also, we can use the existing facilities, such as street light because of compact and lightweight systems which are integrated camera with controller. Therefore, we concluded that it is possible to enforce the interfering Cars using vehicle enforcement systems.

끼어들기 행위에 대한 경찰의 인력단속이 매우 취약해 교통질서 위반자들의 현장단속이 어렵고 단속을 하더라도 위반증거를 확보하기가 어려워 단속이 거의 이루어지지 않고 있다. 램프 구간 진입 및 진출 지점에서 빈번하게 발생하는 끼어들기 위반을 무인단속장비를 이용하여 효율적으로 단속가능한지를 실험을 통해 평가를 하였다. 본 연구에서는 개별 영상 검지 방식의 한계점을 보완하기 위해 구간검지방식을 병행한 알고리즘을 제안하였다. 현장 실험 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 개별 영상검지 방식에 의해 끼어들기 위반을 단속한 결과 검지율이 58.2%인 반면 본 연구에서 제안한 방식의 검지율은 74.5%로 오검지율은 0.0%로 나타났다. 또한 단속범위를 넓게 하기 위해 기존 시설물을 이용할 수 있도록 장비를 소형화 및 경량화를 하고 별도의 제어기를 없애 카메라부에 제어기를 삽입한 일체형 카메라를 개발한 결과, 효율적으로 끼어들기 위반차량을 무인단속장비에 의해 단속이 충분히 가능할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. D.J. Dailey and L. Li(2000), "Video image precessing to create a speed sensor", Research Report Research Project T9903, Task 75
  2. Grenard J., D Bullock, and A. Tarko. "Evaluation of Selected Video Detection Systems at Signalized Intersections." FHWA/IN/JTRP-2001/22. Federal Highway Administration, McLean, VA, November 2001.
  3. 이호원, 현철승, 주두환, 김동효, 이철기, 박대현, "무인교통단속장비를 이용한 교차로 꼬리물기 단속 가능성 연구", 한국ITS학회지 제10권, 제6호, pp.34, 2011. 12.
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  5. AutoScope(2009), Designer's Guide for Intersection Applications P/N 205-0905-001 Revision NC