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교통신호제어기용 무정전전원장치 용량기준 연구

A Study on Standardization of UPS (Uninterruptible Power Supply) for Traffic Signal Controller

  • 고광용 (도로교통공단 교통공학연구실) ;
  • 이철기 (아주대학교 건설교통학부) ;
  • 김민성 (도로교통공단 교통공학연구실) ;
  • 허낙원 (도로교통공단 교통공학연구실) ;
  • 정준하 (도로교통공단 교통공학연구실)
  • 투고 : 2012.08.08
  • 심사 : 2012.08.22
  • 발행 : 2012.10.31

초록

현대의 도시교차로는 과거와 달리 날로 이용량과 시설규모가 증가하여 대형화하고 있다. 이에 따라 지역적 정전이나 광역적 정전사태가 발생하는 경우 교통상황은 걷잡을 수 없는 혼잡상황에 직면하게 된다. 최근에는 전력수요예측 오류로 인한 대규모 도시정전사태가 발생한 사례가 있으며, 이로 인한 교통 혼잡해소에 많은 시간과 비용이 소모된 바 있다. 이에 정부와 경찰청에서는 교통신호시스템의 비상대응력을 고도화하기 위해 무정전전원장치(UPS: Uninterruptible Power Supply)의 도입을 추진 중에 있다. 본 연구에서는 교통신호기의 제어 용량을 고려하여 최소 2시간 지속가능한 전원보상용량을 산정하고, 산정 용량을 기준으로 개발된 규격은 시제품 실험을 통하여 전원보상 요구 성능을 검증하였다. 실험결과 개발된 규격은 충분히 요구 성능을 만족하였으며 중요교차로 등 대형교차로에서 운영 가능한 것으로 나타났다.

Unlike the past, modern urban intersections have dramatic growth in size and utilizations. As a result, continual traffic signal control is essential. Hence the individual or regional electrical blackout may bring about uncontrollable traffic congestion. Late summer of 2011 a regional blackout brought about traffic nightmare not including time and revenue loss associated with this disaster. Due to this disaster our national police agency and other government agencies are in process of introducing an UPS (uninterruptible power supply) system into essential intersections. This study estimates the power consumption necessary to sustain at least 2 continuous hours for a standard four-legged intersection. Prototype was studied using these standards. The field experiment of prototype showed positive results and was able to meet standard guidelines set forth. Prototype tested was able to meet standards in medium to large capacity of traffic size.

키워드

참고문헌

  1. 김재현, 김현경, "비에, 정전에 '먹통'되는 신호등 개선 나선다", 해럴드 경제, 2012.
  2. Z. Mo, J. Appiah, A. Sharma, "Cost-Benefit Analysis of Proving Battery Backup at High Speed Signalized Intersection" TRB 2012 Annual meeting, pp.3-12, 2012.
  3. NYDOT, Guidelines for Traffic Signal Energy Back-up Systems, pp.23-75, 2009.
  4. NYDOT, Guidelines for Traffic Signal Energy Back-up Systems, pp.10-17, 2009.
  5. CALIFORNLA ENERGY COMMISSION, Senate Bill Battery Back up Program for Light Emitting Diode(LED) Traffic signals, p.5, 2004.
  6. NYDOT, Guidelines for Traffic Signal Energy Back-up Systems, pp.10, 2009.
  7. SANYO, Lithium-ion Battery System, pp.1-3, 2010.