DOI QR코드

DOI QR Code

Investigating The Structural Relationships Among Perceived isolation, Organizational Support, Satisfaction and Consistency in Cyber University

사이버대학에서 인지된 고립감, 조직의 지원, 만족도, 학습지속의향간 구조적 관계 규명

  • Joo, YoungJu (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University) ;
  • Chung, AeKyung (Dept. of Digital Broadcasting and Media, Dong Seoul University) ;
  • Yoo, NaYeon (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University) ;
  • Yi, SangHoi (Dept. of Digital Electronics, Dong Seoul University)
  • 주영주 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 정애경 (동서울대학 디지털방송미디어과) ;
  • 유나연 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 이상회 (동서울대학 디지털전자과)
  • Received : 2012.08.02
  • Published : 2012.10.25

Abstract

For this study, 373 students of H cyber university were chosen to conduct a survey in the spring semester of 2011. The result of this study through structural equation modeling analysis was as follows: First, organizational support significantly affected perceived isolation. Second, organizational support and perceived isolation significantly affected satisfaction. Third, perceived isolation and satisfaction significantly affected learning persistence, while organizational support didn't. In addition, satisfaction was verified as a mediating variable between organizational support, satisfaction, and learning persistence, and satisfaction was verified as a mediating variable between perceived isolation, organizational support and learning persistence. These results imply that perceived isolation and organizational support should be considered for the design and development strategies of instructional courses in order to enhance satisfaction and learning persistence of students in cyber educational environment.

본 연구는 사이버대학에서 인지적 고립감, 조직의 지원, 만족도, 학습지속의향 간의 구조적 인과관계를 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 H 사이버대학교 2011년 1학기 컴퓨터전공생 373명을 대상으로 구조방정식 모델링 분석을 통해 연구가설을 검증한 결과는 다음과 같다. 먼저 조직의 지원이 인지된 고립감에 영향을 미치는가를 살펴본 결과 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 조직의 지원과 인지된 고립감이 학습자의 만족도에 영향을 미치는 가를 살펴본 결과 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조직의 지원, 인지된 고립감, 만족도가 학습지속의향에 영향을 미치는 가를 살펴본 결과 조직의 지원을 제외한 인지된 고립감, 만족도만이 학습지속의향에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 인지된 고립감은 조직의 지원과 만족도 그리고 학습지속의향을 매개하고 있고, 만족도는 인지된 고립감과 조직의 지원, 학습지속의향 간을 매개하고 있음이 추가적으로 검증되었다. 이와 같은 결과는 사이버 교육환경에서 학습자의 만족도와 학습지속의향을 높이기 위해 학습을 설계할 시 조직의 지원과 함께 학습자의 고립감을 줄이기 위한 다양한 방법과 전략들이 제공되어야 함을 시사한다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 2010 간추린 교육통계, 서울: 교육 과학기술부, 2010년
  2. 교육과학기술부, 2010 교육기본통계 보도자료, 서 울: 교육과학기술부, 2010년
  3. 주영주, 김나영, 조현국, "사이버대학생의 학업적 자기효능감, 자기조절학습능력 및 온라인과제가치와 만족도 및 성취도 간의 관계 분석," 교육정보미디어연구, 제14권 3호, 115-135쪽, 2008년
  4. M. K. Richardson, "Mentoring and keeping new teachers," Capella University, 2003.
  5. D. R. Garrison, "Researching drop-out in distance education," Distance Education, Vol.8, no. 1, pp. 95-101, 1987. https://doi.org/10.1080/0158791870080107
  6. M. G. Jill, "Barriers to learning in distance education," Interpersonal Computing and Technology, 1997.
  7. D. Lake, "Reducing isolation for distance students: An online initiative," Open Learning, Vol. 14 no. 3, pp. 14-23, 1999.
  8. J. Dutton, M. Dutton and J. Perry, "Do online students perform as well as lecture students?". Journal of Engineering Education, Vol. 90 no. 1, pp. 131-139, 1999.
  9. D. Svetcov, "The virtual classroom vs. the real one," Forbes Magazine, 2000.
  10. M. Martinez, "High Attrition rate in e-learning : Challenges, predictors and solutions," The E-Learning Developers Journal, Vol. 14, pp. 1-7, 2003.
  11. P. A. Willging and S. D. Johnson, "Factors that influence students' decision to drop-out of online courses," Journal of Asynchronous Learning Networks, Vol. 8 no. 4, pp. 105-118, 2004.
  12. F. Seth and B. G. Mary, "Social Isolation and Social Support as Correlates of Television Viewing Motivations," Communication Research, Vol. 15, pp. 135-158, 1988. https://doi.org/10.1177/009365088015002002
  13. 유명환, 최인영, "e-러닝 기반의 시각디자인 교육 방법론 연구," 디자인학연구, 제20권 4호, 2007년
  14. O. Hatice and K. Melek, "Problematic Internet use, loneliness and dating anxiety among young adult university students," Computers & Education, Vol. 55, pp. 1091-1097, 2010. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.05.006
  15. 임효창, 남기찬, 박경규, "기업 내 웹 기반 가상교 육훈련 시스템의 효과성 결정요인에 관한 연구," 인사관리연구, 제25권 1호, 397-423쪽, 2001년
  16. 김나영, "사이버교육에서 학습동기, 프로그램, 조직 의 지원과 상호작용, 몰입 및 학습 성과의 구조적 관계 규명," 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 2008년
  17. N. Shin,"Transactional Presence as a critical predictor of success in distance learning," Distance Education, Vol. 24, no. 1, pp. 69-86, 2003. https://doi.org/10.1080/01587910303048
  18. T. Müller, "Persistence of women in online degree completion programs," International Review of Research in open and distance learning, Vol. 9, no. 2, 2008.
  19. A. W. Astin, "What matters in college? Four critical years," San Francisco, CA : Jossey-Bass, 1993.
  20. R. Asher and A. Paquette, "Loneliness and Peer Relations in Childhood," Current Directions in Psychological Science, Vol 12, no. 3, pp. 75-78, 2003. https://doi.org/10.1111/1467-8721.01233
  21. 이정영, "저소득층 여성 한부모의 사회적 관계망이 고립감에 미치는 영향," 숙명여자 대학교 대학원 정책대학원, 석사학위논문, 2007년
  22. R. Eisenberger, R. Huntington, S. Hutchison and D. Sowa, "Perceived Organizational Support," Journal of Applied Psychology, Vol. 71, no. 3, pp. 500-507, 1986. https://doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.500
  23. 조성민, 이선로, "모바일 근무지원시스템과 관리자 리더십이 심리적 임파워먼트를 통하여 모바일 근무 성과에 미치는 영향에 관한 연구," 경영학연구, 제38권 5호, 1135-1163쪽, 2009년
  24. L. Rubenstein, E. Lubben and E. Mintzer, "Social Isolation and Social Support: An Applied perspective," Journal of Applied Gerontology, Vol. 13, pp. 58-72, 1994. https://doi.org/10.1177/073346489401300105
  25. J. Keith, Zullig, S. Huebner, M. Jon, K. Patton, and A. Murray, "The Brief Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale - College Version," Am J Health Behav, Vol. 33, no. 5, pp. 483-493, 2009.
  26. 권성호, 서윤경, 유숙영, "웹 기반 학습에서의 지속 동기를 위한 학습 공간 인식에 대한 고찰," 교육정보방송연구, 제 8권 4호, 219-247쪽, 2002년
  27. B. Erdogan and J. Enders, "Support from the top : Supervisors' perceived organizational support as a moderator of leader-member exchange to satisfaction and performance relationships," Journal of Applied Psychology, Vol. 92, no. 2, pp. 321-330, 2007. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.2.321
  28. P. Michael, O. Driscoll and D. M. Randall, "Perceived Organizational Support, Satisfaction with Rewards, and Employee Job Involvement and Organizational Commitment," Applied Psychoogy: An International Review, Vol. 48, no. 2, pp. 197-209, 1999. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1999.tb00058.x
  29. 이숙원, "대학부설 평생교육기관 성인학습지의 참여지속결정요인 분석," 박사학위논문, 이화여자대학교 대학원, 2003년
  30. E. Thompson, "Distance education drop-out: What can we do," Learning through teaching, pp. 324-332, 1997.
  31. B. Barefoot, "Higher education's revolving door : Confronting the problem of student drop out in U.S. Colleges and universities," Open Learning, Vol. 19, no. 1, pp. 9-18, 2004. https://doi.org/10.1080/0268051042000177818
  32. K. Frankola, "Why online learners drop out," workforce-costa mesa, Vol. 10, pp. 53-63, 2001.
  33. Y. Levy, "Comparing dropouts and persistence in e-learning courses," Computers and Education, Vol. 48, no. 2, pp. 185-204, 2005.
  34. P. Martinez and F. Munday, "9000 voices: Student persistence and dropout in further education," FEDA Report, London, UK: Further Education Development Agency, 1998.
  35. C. R. Juan, C. Chao-Min and F. J. Martinez, "Understanding e-learning continuance intention : An extension of the technology acceptance model," Human-Computer Studies, Vol. 64-2006, pp. 683-696, 2006.
  36. D. W. Russell, "UCLA Loneliness Scale (Version 3): Reliability, Validity, and Factor Structure," Journal of Personality Assessment, Vol. 66, no. 1, pp. 20-40, 1996. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa6601_2
  37. D. A. Sass and P. L. Smith, "The effects of parceling unidimensional scales on structural parameter estimates in structural equation modeling," Structural Equation Modeling, Vol. 13, no. 4, pp. 566-586, 2006. https://doi.org/10.1207/s15328007sem1304_4
  38. P. Robins, "Organizational Behavior," NJ: Prentice Hall Merrill, 2003.
  39. J. M. Kishton and K. F. Widman, "Unidimensional versus domain representative parceling of questionnaire items: An empirical example," Education Psychological Measurement, Vol. 54, no. 3, pp. 757-765, 1994. https://doi.org/10.1177/0013164494054003022