References
- 곽동철, 심경, 윤정옥. 2008. 사서직원 자격요건 개정을 위한 기초연구. 서울: 문화체육관광부.(Kwack, Dong-Chul, Shim, Kyung, & Yoon, Cheong-Ok. 2008. Saseojikwon Jagyeokyogun Gaejeongeul Wihan Gichoyeongu. Seoul: Ministry of Culture, Sports & Tourism.)
- 구본영. 1983. 한국에 있어서 사서실습교육의 실태조사 연구. 한국문헌정보학회지, 10: 3-37.(Koo, Bon-Young. 1983. "A research on the actual conditions of library practice education in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 10: 3-37.)
- 김성준. 2011a. 사서교사 교육실습의 영향요인에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 42(1): 183-203.(Kim, Sung-Jun. 2011a. "A study on the analysis of variables affecting teacher librarians' practice teaching in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(1): 183-203.)
- 김성준. 2011b. 예비사서교사의 교육실습프로그램 개발에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 42(2): 193-213.(Kim, Sung-Jun. 2011b. "A study on the development of teacher librarians' teaching practice program in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(2): 183-203.) https://doi.org/10.16981/kliss.42.2.201106.193
- 김연경. 2001. 문헌정보관리실습. 서울: 경인문화사.(Kim, Yeon-Kyeong. 2001. Munhunjeongbo Gwalli Silseum. Seoul: Gyeonginmunhwasa.)
- 노동조. 2009. 한국의 문헌정보학 교육을 위한 표준교육과정 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 43(4): 451-468.(Noh, Dong-Jo. 2009. "A study on the development of a standard curriculum for education of library and information science in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 43(4): 451-468.)
- 노영희, 안인자, 최상기. 2011. 한국 문헌정보학 교과목의 실용성 평가에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 42(4): 5-29.(Noh, Younghee, Ahn, In-Ja, & Choi, Sang-Ki. 2011. "A study on evaluating the practicalness of library and information courses in Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(4): 5-29.)
- 노영희, 안인자, 최상기. 2012. 한국문헌정보학 교과과정 운영모형 및 표준교과목 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 46(2): 79-80.(Noh, Younghee, Ahn, In-Ja, & Choi, Sang-Ki. 2012. "A study of the curriculum operating model and standard courses for library & information science in Korea." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 46(2): 79-80.)
- 이제환, 이기명, 김정호, 윤유라, 이은주. 2005. 문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구. 한국문헌정보학회지, 39(4): 45-69.(Lee, Jae-Whoan, Lee, Ki-Myung, Kim, Jung-Ho, Youn, You-Ra, & Lee, Eun-Ju. 2005. "Evaluation and requirement of librarians on LIS education." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 39(4): 45-69.)
- 장윤금, 정행순. 2008. 공공도서관 어린이사서의 전문성 강화를 위한 계속교육 현황과 효과성에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 42(4): 481-501.(Chang, Yunkeum, & Jeong, Haengsoon. 2008. "A study of the effectiveness and status continuing education for children's librarians in public libraries." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 42(4): 481-501.)
- 정재영. 2011. 문헌정보학 교육의 현황 분석 및 개선방안: 정보서비스 관련 교과목을 중심으로. 한국도서관․정보학회지, 42(1): 205-223.(Chung, Jae-Young. 2011. "Analysis and improvement strategy of library and information science education focusing on the reference service curriculums." Journal of Korean Library and Information Science Society, 42(1): 205-223.)
- 엄영애. 2007. 미국과 영국 정보전문직 교육 현황의 비교 연구. 한국도서관․정보학회지, 38(4): 277-298.(Um, Young-Ai. 2007. "A comparative study on the present education for information professionals in the U.S.A and the U.K." Journal of Korean Library and Information Science Society, 38(4): 277-298.)
- 엄영애. 2009. 문헌정보학과 학부 교과과정의 변화. 한국도서관․정보학회지, 40(2): 409-427.(Um, Young-Ai. 2009. "The changes in the curricula of the departments of library and information science." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(2): 409-427.)
- Monroe, Margaret. 1981. Issues in Field Experience as an Element in the Library School Curriculum: A Background Paper AALS 1981 Conference. Washington: The Association of American Library School.