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복합환승센터 접근교통수단의 승하차 시설배치기준

Layout Criteria of an Access Mode's on and off Facility at Multiple Transfer Centers

  • 김시곤 (서울과학기술대학교 철도전문대학원 철도경영정책학과)
  • 투고 : 2011.06.13
  • 심사 : 2011.07.11
  • 발행 : 2012.04.30

초록

본 연구에서는 복합환승센터 접근교통수단의 정류장시설 배치기준을 개발하였다. 복합환승센터의 시설배치기준은 접근교통수단(Access Mode)의 승하차시설의 상대적인 위치선정에 관한 것으로 접근교통수단 하차 후 주교통수단(Main Mode)의 승하차 시설까지 이동거리를 최소화하도록 기준을 제시하였다. 이동거리 중 계단은 평면거리 보다 큰 가중치를 적용하였고 에스컬레이터는 평면거리 보다 적은 가중치를 적용하였다. 효과척도로서 접근교통수단별 이용자 가중평면환산거리를 채택하였다. 최종적으로는 본 연구에서 제시된 기준을 기존 김포공항에 적용하여 접근교통수단의 승하차 시설의 위치와 접근시설의 개선방안을 제시하였다.

Layout Criteria are developed for an access mode's on and off facility at multiple transfer centers in this paper. Layout Criteria are location issues between a main mode and access modes in terms of the on and off facility one another. The total distance between them has been suggested to be minimized. In the distance calculation stairs are considered to be more difficult and than open space. On the other hand an escalator and an elevator are treated as easier than open space. Considering the number of people between on and off facility, the weighted average distance is suggested to be a MOE(Measure of effectiveness) for layout criteria at multiple transfer centers. Finally, the layout criteria are applied to the existing Kimpo airport terminal and some improvement ideas are suggested.

키워드

참고문헌

  1. 대한교통학회(2008) 대중교통이용자 속성을 고려한 환승시간별 환승률결정모형의 개발.
  2. 서울과학기술대학교(2010) 한국형 환승센터 모형개발.
  3. John J Fruin (1971) Pedestrian Planning and Design.