DOI QR코드

DOI QR Code

Automatic Music Transcription Considering Time-Varying Tempo

가변 템포를 고려한 자동 음악 채보

  • 주영호 (전북대학교 전자정보공학부 컴퓨터공학) ;
  • 바니야 바부카지 (전북대학교 전자정보공학부 컴퓨터공학) ;
  • 이준환 (전북대학교 전자정보공학부 컴퓨터공학)
  • Received : 2012.09.10
  • Accepted : 2012.10.05
  • Published : 2012.11.28

Abstract

Time-varying tempo of a song is one of the error sources for the identification of a note duration in automatic music recognition. This paper proposes an improved music transcription scheme equipped with the identification of note duration considering the time-varying tempo. In the proposed scheme the measures are found at first and the tempo, the playing time of each measure, is then estimated. The tempo is then used for resizing each IOI(Inter Onset Interval) length and considered to identify the accurate note duration, which increases the degree of correspondence to the music piece. In the experiment the proposed scheme found the accurate measure position for 14 monophonic children songs out of 16 ones recorded by men and women. Also, it achieved about 89.4% and 84.8% of the degree of matching to the original music piece for identification of note duration and pitch, respectively.

시간에 따라 변화하는 노래의 템포는 자동 음악 채보의 음길이 부호화에 있어 오류를 발생시키는 원인중 하나이다. 본 논문에서는 변화하는 템포를 반영하여 음길이 부호화를 수행하는 개선된 자동 음악 채보방법을 제안하였다. 제안된 방법에서는 단음 노래에서 휴지기를 이용하여 마디를 찾고, 마디의 연주시간, 즉 템포를 추정하였다. 추정된 템포는 발성된 개별 음길이를 조정하는데 활용하여 음길이 인식에 반영하였으며, 악보와의 일치도를 증가시켰다. 남성 및 여성이 단음으로 부른 16곡의 동요에 대한 실험결과 14 곡에서 정확하게 마디위치를 찾을 수 있었으며, 음길이는 약 89.4%, 음정은 약 84.8%의 원본 악보와의 일치도를 달성하였다.

Keywords

References

  1. Matija Marolt and Marko Privosnik, "SONIC : A System for Transcription of Piano Music," Cybernetics and Systems, Vol.33, No.6, pp.603-627, 2002. https://doi.org/10.1080/01969720290040777
  2. A. Martin, Blackboard System for Automatic Transcription of Simple Polyphonic Music, MIT Media Laboratory Perceptual Computing Section Technical Report No.385, 1996.
  3. Lloyd A. Smith and H. Ian, "Signal Processing for Melody Transcription," 19th Australian Computer Science Communications, pp.301-307, 1996.
  4. Anssi. P. Klapuri, "Automatic Transcription of Music," Stockholm Music Acoustics Conference, Institute of Signal Processing, 2003.
  5. Marolt, "A Connectionist Approach to Automatic Transcription of Polyphonic Piano Music," IEEE Transactions on Multimedia, Vol.6, No.3, pp.439-449, 2004. https://doi.org/10.1109/TMM.2004.827507
  6. 장준영, 퍼지적분을 이용한 곡조 인식 시스템의 설계와 구현, KAIST 석사학위논문, 1996.
  7. 형아영, 이준환, "SIDE를 이용한 자동 음악채보 시스템," 한국정보처리학회 논문지, 제16권, 제2호, 2009.
  8. 박은종, 신송이, 이준환, "단일 음원 노래에서 음표의 조합 규칙을 이용한 마디 위치 찾기", 한국콘텐츠학회, 제9권, 제10호, pp.1-12, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.10.001
  9. 지정규, 오디오 데이터베이스의 효율적 검색을 위한 선율질의 처리기, 숭실대학교 박사학위 논문, 1998.
  10. 박은종, 신송이, 이준환, "단일 음원 노래에서 음표의 조합 규칙을 이용한 마디 위치 찾기", 한국콘텐츠학회, 제9권, 제10호, pp.1-12, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.10.001
  11. Geoffroy Peeters, "Time Variable Tempo Detction and Beat Marking," International Computer Music Association, Barcelona, Spain, 2005.
  12. Kenichi Miyamoto, Hirokazu Kameoka, Haruto Takeda, Takuya Nishimoto, and Shigeki Sagayama, "Probailistic Approach to Automatic Music Transcription from Audio Signals," Proceedings of IEEE Conf. on ASSP, Vol.2, pp.II-697-700, April 2007.
  13. Praat URL : http://www.praat.org.
  14. Scott Shaobing Chen and P. S. Gopalakrishnan, Speaker, Environment and Channel Change Detection and Clustering via The Bayesian Information Criterion, DARPA Broadcast News Transcription and Understanding Workshop, 1998.
  15. 이석원, 음악음향악, 심설당, 2003.
  16. 한국음악지각인지학회, 음악의 지각과 인지, 음악세계, 2005.
  17. NoteWorthy Composer URL: http://www.noteworthysoftware.com.

Cited by

  1. An Improved Automatic Music Transcription Method Using TV-Filter and Optimal Note Combination vol.23, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5391/JKIIS.2013.23.4.371
  2. Structural Analysis Algorithm for Automatic Transcription 'Pansori' vol.14, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.028