조선왕실 의궤를 통해 본 옻칠 공예품 제작 방법 및 사용 재료 연구
Study on Analysis of manufacturing technique and Materials used for Lacquerware artifacts with focus on Joseon Dynasty Records, Uigwe
- 김진옥 (국립고궁박물관 유물과학과 보존과학실)
- Kim, Jin Ok (National Palace Museum of Korea, Collection Management Dept.)
- 투고 : 2011.09.30
- 심사 : 2011.11.10
- 발행 : 2011.11.30
초록
조선 왕실의 의궤를 기록된 옻칠 공예품에 관한 제작방법 및 사용재료를 연구하여, 칠기 유물의 보존처리 방안 수립 시 응용하고자 한다. 문헌조사는 "영조정순왕후가례도감의궤(1759)", "정조국장도감의궤(1800)"를 중심으로 하였다. 의궤에 기록된 옻칠 공예품의 경우, 옻칠은 주홍칠朱紅漆, 흑진칠黑眞漆, 석간주칠石磵朱柒로 나타난다. 왕에게 진상되는 물품에는 밑칠에 주로 콩가루를 사용하였고, 그 외에는 콩가루와 골회를 혼용하였다. 밑칠에 송연을 첨가하여 사용하기도 하였다. 왜주홍칠은 전칠을 칠한 후 매칠에 왜주홍을 배합하여 사용한다. 당주홍칠에는 일부 석간주와 주토를 혼용하여 사용하였다. 흑진칠은 전칠과 매칠을 이용하여 칠하는 것을 기본으로 일부 송연을 첨가하여 사용하기도 한다. 석간주칠에는 석간주를 기본으로 주토를 혼용하여 사용하였다. 마지막으로 명유를 이용하여 광택을 내어주었다고 사료된다. 문헌을 통해 조사된 옻칠 공예품의 제작방법과 전통재료가 옻칠 공예품의 보존처리 방안 수립 시 응용된다면 보다 나은 결과를 도출할 수 있을 것이다.
The aim of this study is to investigate the traditional manufacturing technique of lacquering by comparing and analyzing materials used for wooden lacquerware artifacts with focus on the Joseon dynasty Eugye, and to apply the manufacturing technique to the conservation treatment of the lacquerware. artifacts. This study conducted the documentary survey focusing on "Yongjo Jeongsun Queen Consort Garye Dogam Eugye",and "Jeongjo Gukjang Dogam Eugye." The royal lacquering is roughly classified into three categories-scarlet lacquering, quality black lacquering, and terra rosa lacquering- according to materials used for lacquerware. The bean flour was mostly used for under lacquering of the articles which was offered to the king and in case of other articles, bean flour was used mixed with bone ashes. In some cases, burned pine soot was added to under lacquering. Japanese scarlet lacquering was applied by mixing maechil-main coat, in inverted commas- with Japenese scarlet after lacquering jeonchil-base coat, in inverted commas-. In case of Chinese scarlet lacquering, part of terra rosa was used mixed with red clay. For quality black lacquering, basically jeonchil and maechil were used, but sometimes part of burned pine soot was added. In addition, terra rosa lacquering was applied by basically using terra rosa mixed with red clay. Lastly, gloss was given by using perilla oil. It is expected that the traditional materials and technique examined through both documentary and relic research will contribute to advanced result of the conservation treatment of wooden lacqueringware artifacts.
키워드