The Impact of Chinese Cultural Dispositions on the SNS eWOM Behavior

중국소비자의 문화성향이 SNSs 구전행동에 미치는 영향

  • Received : 2011.11.10
  • Accepted : 2011.12.10
  • Published : 2011.12.30

Abstract

This study investigate the impacts of Chinese consumers' cultural dispositions on the WOM behaviors in SNS. Specifically, cultural dispositions in the individual-level, collectivism and uncertainty avoidance, were examined as potential predictors of eWOM behaviors in SNSs. Hypotheses are tested with a sample of 164 university students in Shanghai, China. The results of the structural equation analysis reveal that chinese consumers' collectivism in the individual-level positively affects the opinion seeking behavior. And chinese consumers' uncertainty avoidance in the individual-level positively affects the opinion seeking behavior and negatively affects the opinion giving behavior. Lastly, the opinion giving behavior positively affects the pass along behavior. Theoretical and managerial implications for Internet marketers in China were presented and discussed.

본 연구는 중국소비자들의 문화성향이 SNSs(Social Networking Sites)에서의 온라인 구전(eWOM) 행동에 어떠한 영향을 미치는 가를 분석하기 위해 실시되었다. 실증분석 결과 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중국소비자의 집단주의 성향과 SNSs에서의 eWOM 행동 간의 관계에 관한 가설1, 2, 3을 실증 분석한 결과, 중국소비자의 집단주의성향은 SNS에서의 의견탐색행동과 통계적으로 유의한 정(+)의 관계를 가지는 것으로 나타나 가설1은 채택되었다. 그러나 중국소비자의 집단주의 성향과 의견선도 및 의견전달행동 간의 관계에 대한 가설2와 가설3은 통계적으로도 유의하지 않아 기각되었다. 다음으로 중국소비자의 불확실성 회피성향과 SNSs에서의 온라인 구전행동 간의 관계에 대한 가설4, 5, 6은 모두 가설에서 설정한 방향과 동일한 방향성을 가지는 것으로 나타났다. 마지막으로 의견탐색행동, 의견선도행동, 의견전달행동 간의 관계에 대한 가설7, 8, 9에 대한 검정결과, 의견선도행동이 의견전달행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 중국시장에서 SNSs를 활용한 마케팅 전략의 성공 가능성을 높이기 위해, 중국소비자의 어떠한 문화적 성향에 초점을 맞춰야 할 것인가에 대한 실무적 함의점을 제공 할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords