DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on the Perception of the Service Quality and Satisfaction on the Electronic Journals of Medical Library Users

의학도서관 이용자의 전자저널 서비스품질 지각과 만족도 분석: K대학교 의과대학 교수 및 대학원생을 중심으로

  • 조화순 (한국해양수산개발원) ;
  • 오동근 (계명대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2011.08.16
  • Accepted : 2011.10.10
  • Published : 2011.10.30

Abstract

This study has surveyed the professors and graduate students of school of medicine at K university, to analyze the medical library users' service quality perceptions on electronic journals and their effects on the customer satisfaction. Two groups of faculty members and graduate students has statistically significant different perceptions on the service quality of electronic journals. Among four sub-dimensions of service quality, there are no statistically significant differences in the perceptions between two groups in convenience of use, accessability, and content resources, but there is significant differences in supportiveness between two groups. In the perceptions on the satisfaction and value, faculty group has significantly higher perceptions on both of them. The most influential dimension of the service quality of the electronic journal for the perception on the satisfaction is supportiveness followed by convenience of use and content resources. Moderating effect of value on service quality, its sub-dimensions, and satisfaction is not proved statistically.

이 연구는 의학도서관 이용자의 전자저널에 대한 서비스품질 지각과 만족도에 관해 분석하기 위해 K대학교 의과대학의 교수와 대학원생을 대상으로 수행되었다. 두 집단은 서비스품질에 대한 지각에서 통계적으로 유의한 차이를 보여주었다. 하위차원에 대한 분석에서는 사용편리성, 접근성, 콘텐트자원은 통계적으로 유의한 차이가 없으나, 지원성에서는 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 전자저널에 대한 만족도와 가치에 대한 지각은 두 항목 모두 교수집단이 통계적으로 유의하게 높은 것을 나타났다. 서비스품질의 구성차원이 만족도에 미치는 영향과 관련해서는, 지원성과 사용편리성, 콘텐트 자원의 순으로 영향을 미치는 것으로 분석되었으며, 접근성은 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 서비스품질과 그 구성차원이 만족도에 미치는 영향에서 가치의 조절효과는 통계적으로 유의한 영향을 보여주지 못하였다.

Keywords

References

  1. 강미라. 2008. 대학도서관 전자정보 서비스 품질평가와 이용자 만족의 관계 연구: 경험적 배경의 조절효과를 중심으로. 석사학위논문, 성균관대학교 경영대학원.
  2. 계명대학교 의학도서관. (n.d.). [인용 2010. 8. 24]. .
  3. 김나원. 2008. 이용자 행태 및 요구 분석을 통한 의학도서관 이용교육 프로그램 개발 연구. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  4. 김정희, 김태수. 2009. 도서관 서비스 품질 평가를 통한 전문도서관 이용자 만족도 연구. 정보관리학회지, 26(3): 69-87. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2009.26.3.069
  5. 박상후, 오동근. 2007. 서비스품질지각에 기반한 대학도서관 이용자만족도와 충성도 분석. 정보관리연구, 38(2): 105-126.
  6. 오동근. 2005. 공공도서관의 서비스품질이 이용자만족도와 충성도에 미치는 영향. 정보관리학회지, 22(4): 61-78. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2005.22.4.061
  7. 오동근, 김숙찬. 2006. 대학도서관 전자저널이용자의 이용행태와 만족도에 관한 연구: K대학교 도서관이용자를 중심으로. 정보관리학회지, 23(4): 129-146. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2006.23.4.129
  8. 오문숙. 1997. 병원도서관의 정보봉사 활성화 요인에 관한 연구. 석사학위논문, 전남대학교.
  9. 윤구호, 이영철. 1991. 의학문헌의 계량서지학적 분석. 한국도서관.정보학회지, 18: 61-90.
  10. 이명희. 2004. 대학의 전자저널 서비스 이용실태와 만족도 향상 방안 연구. 석사학위논문, 아주대학교.
  11. 조화순, 이영철, 오동근. 2010. 의학도서관 이용자의 전자저널 이용행태 분석. 의학정보관리, 37(1/2): 1-13.
  12. 한혜영. 2005. 서울시 의학도서관 웹페이지에 관한 연구. 석사학위논문, 동덕여자대학교.
  13. 황재영. 2010. 디지털도서관의 서비스품질 측정모형 개발과 적용에 관한 연구. 박사학위논문, 충남대학교.
  14. Caruana, Albert, Arthur H. Money, and Pierre R. Berthon. 2000. "Service Quality and Satisfaction the Moderating Role of Value." European Journal of Marketing, 34(11/12): 1338-1352. https://doi.org/10.1108/03090560010764432
  15. Hernon, P. and J. R. Whitman. 2001. Delivering Satisfaction and Service Quality: A Customer-based Approach for Libraries. Chiago : ALA. (한국어판: 오동근 등역. 2004. 도서관․정보센터의 고객만족경영. 대구: 태일사.)
  16. Hernon, P. and P. Calvert. 2005. "E-service Quality in Libraries: Exploring Its Features and Dimensions." Library & Information Science Research, 27(3): 377-404. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2005.04.005
  17. Kaplan, R., M. Steinberg, and J. Doucette. 2006. "Retention of Retrospective Print Journals in the Digital Age: Trends and Analysis." Journal of the Medical Library Association: JMLA, 94(4): 387-393.
  18. Lancaster, F. W. 1995. "The Evolution of Electronic Publishing." Library Trends, 43(4): 518-527.
  19. Martensen, A. and L. Grønholdt. 2003. "Improving Library Users' Perceived Quality, Satisfaction and Loyalty: An Integrated Measurement and Management System." The Journal of Academic Librarianship, 29(3): 140-147. https://doi.org/10.1016/S0099-1333(03)00020-X

Cited by

  1. Developing LCSI(Library Customer Satisfaction Index) Lite for Public Library vol.47, pp.4, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.335