A Critical Analysis on Usage and Defining Methods of Terms in Elementary Mathematics Textbooks in Korea Centered on Some Examples

초등학교 수학 교과서에서의 용어 사용과 정의 방식에 관한 비판적 분석 : 몇 가지 예를 중심으로

  • 권석일 (경인교육대학교 수학교육과) ;
  • 박교식 (경인교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2011.07.11
  • Accepted : 2011.08.02
  • Published : 2011.08.31

Abstract

In this study, some discordance between curriculum and textbooks in usage of mathematics terms, dual meaning of some terms in the usage of those terms in textbooks, and inconsistency of defining methods of terms are discussed through some examples. Generally it can not be expected that there are any discordance between curriculum and textbooks, because textbooks are developed in the basis of curriculum. But actually, some discordance between curriculum and textbooks can be found out. Some terms are used with two different meaning, geometric figure and measure. It can be causative of troubles in teaching and learning mathematics. Terms of same kind can be expected to be consistent in the way of defining, but some examples defined inconsistently can be found out. The following four suggestions are offered as conclusions. First, textbooks must be consistent with curriculum. Second, The meaning of terms used in textbooks must be stipulated obviously. Third, terms of same kind must be defined consistently. Fourth, it is necessary to supplement a system for developing elementary mathematics textbooks. The result of this study can help develop new textbooks, and revise curriculum, and develop new curriculum.

본 연구에서는 초등학교 수학 교과서에서의 용어 사용에서, 교육과정과 교과서 사이의 불일치, 용어의 이중적 사용, 용어 정의 방식의 비일관성에 관해 사례를 들어 논의하고 있다. 사례 분석의 결론으로 다음의 네 가지를 제안할 수 있다. 첫째, 교과서와 교육과정을 일치시켜야 한다. 둘째, 교과서에서 사용하는 용어의 의미를 명확히 규정해야 한다. 셋째, 같은 종류의 용어를 정의할 때는 일관성 있게 정의해야 한다. 넷째, 교과서 개발 시스템의 보완이 필요하다. 본 연구의 결과는 새로운 교과서의 개발 및 교육과정의 수정 보완, 그리고 더 나아가 새로운 교육과정의 개발에 도움을 줄 수 있을 것이다.

Keywords