DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Self-discrepancy in Virtual and Cross Worlds on Individuals' Activities in Online Communities

가상세계 및 공간간의 자기차이가 온라인 커뮤니티 활동에 미치는 영향에 관한 연구

  • 이주민 (경희사이버대학교, e-비즈니스학과) ;
  • 신경식 (이화여자대학교, 경영대학) ;
  • 서아영 (이화여자대학교, 경영대학)
  • Received : 2011.03.31
  • Accepted : 2011.08.10
  • Published : 2011.08.31

Abstract

People could possess different self-identity under virtual world from physical world because of anonymity of the virtual world and this difference could influence their behavior in the virtual world. Based on self-discrepancy theory, this research proposes that continuous use model in self-expression goal. We defined the difference bet ween actual self~identity and ideal self~identity in the virtual world as "self-discrepancy in virtual world", and the difference between actual self-identity in the physical world and actual self-identity in the virtual world as "cross-world self-discrepancy". Before testing hypothesis, we compare the actual self-identity in the online community with the actual self-identity in the physical world, and with ideal self-identity in the virtual world. We derived an index for two different types of self-identity in terms of Personal Self-identity and Social Self-identity through factor analysis. Our results show that online community members have a higher level of ideal self-identity than actual self-identity in online community, and they have better personal self-identity in online community than physical world while a lower level of social self-identity in online community than physical world. The results of the hypothesis testing analysis based on 300 respondents showed that "self-discrepancy in virtual world" negatively influenced perceived usefulness for self-expression while "cross-world self-discrepancy" positively influenced perceived usefulness for self-expression. The perceived usefulness for self-expression and ease of use positively influence both continuous use and knowledge contribution. Specially, the effect of perceived usefulness for self-expression on knowledge contribution is much bigger than the effect of ease of use. This study extends self-discrepancy theory to virtual worlds by suggesting various types of self-discrepancy and by applying the effect of self-discrepancies in online community. Also, this study extends technology acceptance model in the personal goal in terms of self-expression. This study hopes to offer practical insights by suggesting positive effect of self-discrepancy on behavior in the online community.

가상 공간의 익명성으로 인하여 개인들은 물리적 세계와 다른 자기를 가상 세계에서 창조한다. 본 연구의 목적은 물리적 세계의 자기와 가상 세계의 자기 사이에 존재하는 차이가 개인의 온라인 커뮤니티 활동에 어떠한 영향을 미치는지 고찰하는 것이다. 먼저, 자기차이이론(Self discrepancy theory)을 기반으로 자기차이에 대한 개념적 정의를 도출하고 자기차이를 가상 세계 내에 존재하는 자기차이(Self-discrepancy in virtual world)와 물리적 세계와 가상 세계 사이에서 존재하는 자기차이(Cross-world self-discrepancy)로 세분화 하였다. 또한 각각의 자기차이를 요인 분석을 통하여 개인적 자기차이(Personal self-discrepancy)와 사회적 자기차이(Social self-discrepancy)로 구분하였다. 도출된 서로 다른 유형의 자기차이가 개인의 커뮤니티 지속사용 및 지식 기여 사이에 어떠한 영향을 미치는지 이론적 모형을 개발하고, 수집된 300개의 설문자료를 바탕으로 이를 검증하였다. 분석 결과, 가상 세계 내에서 존재하는 자기차이는 지각된 자기표현 유용성에 부의 영향을 미치는 반면, 가상 세계와 물리적 세계 사이에 존재하는 자기차이는 자기표현 유용성에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 지각된 자기표현 유용성과 사용 용이성은 커뮤니티 지속 사용과 지식기여에 모두 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 전통적인 자가차이 이론에서 논의되어온 자기에 대한 개념을 가상세계의 자기로 확장하였으며, 서로 다른 유형의 자기차이가 개인의 행위에 미치는 영향을 온라인 커뮤니티 정황에 적용함으로써 자기 개념에 대한 이론적 발전에 기여하였다.

Keywords

References

  1. 강혜자, 한덕웅, "자기차이에 따른 우울과 불안의 경험, 한국심리학회지 : 건강", 제10권, 제3호, pp. 349-374, 2005.
  2. 고미현, 권순동, "인터넷 커뮤니티에서 사용자 참여가 밀착도와 지속적 이용의도에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제18권, 제2호, pp. 41-72, 2008.
  3. 고준, 신선진, 김희웅, "온라인 커뮤니티에서 자기표현 욕구의 영향요인과 디지털 아이템 구매의도에 미치는 효과", 경영정보학 연구, 제18권, 제3호, pp. 117-144, 2008.
  4. 구동모, "신기술수용 모델(TAM)을 응용한 인터넷 쇼핑 행동 고찰", 경영정보학 연구, 제13권, 제1호, pp. 141-170, 2003.
  5. 김보경, 현은영, 한상훈, "온라인 게임에서 학습자의 사회성 수준이 자기효능감과 학업성취도에 미치는 영향", 학습자중심교과교육연구, 제8권, 제2호, pp. 1-27, 2008.
  6. 김선희, "사이버 공간이 다중자아 현상을 일으키는 존재론적 구조", 철학, 제74권, pp. 171-191, 2003.
  7. 김종길, "사이버 공간에서의 자아인식과 복합정체성 수행", 사회이론, 봄/여름, pp. 201-329, 2008.
  8. 김종길, 김문조, "아바타와 청소년의 사이버 정체성 발달", 청소년학연구, 제11권, 제2호, 2004, pp. 185-215, 2004.
  9. 김형진, 송세민, 이호근, "Video UGC 제작동기와 행위과정에 관한 이해 : 구현 의도이론(Theory of Implementation Intentions)의 적용을 중심으로", Asia Pacific Journal of Information Systems, 제19권, 제4호, pp. 125-148, 2009.
  10. 박희정, 이문봉, 이성철, 서길수, "온라인 채팅에서 아바타의 도입이 매체에 대한 사용자의 인지에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제12권, 제4호, pp. 77-99, 2002.
  11. 박창호, "사이버 공간의 지배원리와 인간행위", 사회이론, 제31호, pp. 247-275, 2007.
  12. 백욱인, "사이버 공간과 사회 문화적 정체성", 계간 과학사상, 가을호, pp. 37-51, 2001.
  13. 신미진, 이재운, 김성식, "컴퓨터활용 교육 : 사이버 공간상의 자아정체성 확립 을 통한 정보통신윤리 의식 함양 교수-학습 모형", 컴퓨터교육학회논문지, 제9 권, 제3호, pp. 97-107, 2006.
  14. 안광호, 유창조, 김수현, "아바타에 대한 꾸밈욕구, 아바타동일시 및 사이트 태도 와 충성도에 관한 구조적 모형에 관한연구", 소비자학 연구, 제15권, 제2호, pp. 19-38, 2004.
  15. 육근영, 방희정, 옥정, "자아 일관성과 주관적 안녕감 : 자아 통제감의 매개효과를 중심으로", 한국심리학회, 제19권, 제3호, pp. 47-65, 2006.
  16. 이건창, 이근영, 채성욱, 서영욱, "3차원 아바타가 소비자 신뢰 및 구매의도에 미치는 영향에 관한 실증연구 : 세컨드라이프를 중심으로", 지식경영연구, 제9권, 제4호, pp. 91-112, 2008.
  17. 이형용, 안현철, "가상 공동체 사용자의 전자상거래 수용에 대한 연구", 제19권, 제1호, pp. 147-165, 2009.
  18. 전현곤, "전자미디어에 의한 청소년의 정체성 형성과 학교교육의 변화방향에 관한 연구", 교육학연구, 제42권, 제1호, pp. 169-198, 2004.
  19. 전자신문, 2010, 02, 22. http://media.daum.net/digital/view.html?cateid=100 031&newsid=20100222103816032&p=etimesi.
  20. 정영수, 정철호, "개인 커뮤니티의 지각된 특성이 만족 및 지속적 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 정보시스템 연구, 제16권, 제3호, pp. 133-159, 2007.
  21. 한국경제, 20090924, http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=s ec&sid1=102&oid=015&aid=0002133106.
  22. 허태정, 황선진, 아바타 이미지에 따른 아바타 이용자 특성에 관한 연구 : 아바타 이용현황, 신체존중감, 그리고 자기존중감을 중심으로, Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 제28권, 제5호, pp. 648-657, 2004.
  23. 황상민, 한석규, 사이버 공간의 심리, 박영사, 1999.
  24. Bagozzi, R. P. and Yi, Y., "On the Evaluation of Structural Equation Models," Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 16, No. 1, pp. 74-94, 1988. https://doi.org/10.1007/BF02723327
  25. Bessenoff, G. R., "Can the media affect us? Social comparision, self-discrepancy, and the thin ideal," Psychology of Women Quarterly, Vol. 30, pp. 239-251, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.2006.00292.x
  26. Bhattacherjee, A., "Understanding information systems continuance : An expectation- confirmation model," MIS Quarterly, Vol. 25, No. 3, pp. 351-370, 2001. https://doi.org/10.2307/3250921
  27. Butler, B. S., "Membership size, communication activity, and sustainability : A resource-based model of online social structures," Information Systems Research, Vol. 12, No. 4, pp. 346-362, 2001. https://doi.org/10.1287/isre.12.4.346.9703
  28. Chin, W. W., "The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling," In Modern Methods for Business Research, G. A. Marcoulides (ed.), Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey, 1998.
  29. Chin, W. W., "Partial Least Squares for Researchers : An Overview and Presentation of Recent Advances Using the PLS approach," available at http://disc-nt.cba.uh.edu/chin/icis2000plstalk.pdf, 2000.
  30. Chiu, C. M., Hsu, M. H., and Wang, T. G., "Understanding Knowledge Sharing in Virtual Communities : An Integration of Social Capital and Social Cognitive Theories," Decision Support Systems, Vol. 42, pp. 1872-1888, 2006. https://doi.org/10.1016/j.dss.2006.04.001
  31. Davis, F. D., Bagozzi, R. P., and Warshaw, P. R., "User Acceptance of Computer Technology : A Comparison of Two Theoretical Models," Management Science Vol. 35, No. 8, pp. 982-1003, 1989. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.8.982
  32. Donath, J. S., Identity and Deception in the Virtual Community, Smith, M. A., and Kollock, S. P. (eds.), Communities in Cyberspace, Routledge, New York, pp. 25-59, 1999.
  33. Festinger, L., A theory of cognitive dissonance, Stanford, CA : Stanford University Press., 1957.
  34. Fornell, C. and Larcker, D. F., "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol. 18, No. 1, pp. 39-50, 1981. https://doi.org/10.2307/3151312
  35. Franzio, S. L., "Social Psychology, Madison : Brown and Bench Mark," 1996.
  36. Kihlstorm, J. F. and Cantor, N., "Mental Representations of the Self, In L. Berkowiz (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology(Vol. 17, pp. 1-47), New York : Academic Press, 1984.
  37. Higgins, E. T., "Self-discrepancy : A theory relating self and affect," Psychological Review, Vol. 94, pp. 319-340, 1987. https://doi.org/10.1037/0033-295X.94.3.319
  38. Higgins, E. T., Klein, R., and Strauman, T., "Self-concept discrepancy theory : A psychological model for distinguishing among different aspects of depression and anxiety," Social Cognition, Vol. 3, pp. 51-76, 1985. https://doi.org/10.1521/soco.1985.3.1.51
  39. Higgins, E. T., Tykocinski, O., and Vookles, J., "Patterns of self-beliefs : The psychological significance of relations among the actual, ideal, ought, can and future selves," In J. M. Olson and M. P. Zanna (Eds.), Self-inference processes : The Ontario Symposium(Vol. 6, pp. 120-151). Hillsdale, NJ : Erlbaum, 1990.
  40. Hsu, M. H. and Chiu, C. M., "Internet self-efficacy and electronic service acceptance," Decision Support Systems, Vol. 38, No. 3, pp. 369-381, 2004. https://doi.org/10.1016/j.dss.2003.08.001
  41. Jacobi, L. and Cash, T. F., "In pursuit of the perfect appearance : Discrepancies among self-ideal percepts of multiple physical attributes," Journal of Applied Social Psychology, Vol. 24, No. 5, pp. 379-396, 1994. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1994.tb00588.x
  42. Kang, H.-S. and Yang, H.-D., "The visual characteristics of avatars in computer- mediated communication : Comparison of Internet Relay Chat and Instant Messenger as of 2003," International Journal of Human-Computer Studies, Vol. 64, 2006, pp. 1173-1183. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2006.07.003
  43. Kim, H. S. and Sherman, D. K., "Express yourself : Culture and the effect of self-expression on choice," Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 92, No. 1, pp. 1-11, 2007. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.1.1
  44. Lecky, P. Self-Consitency : A theory of personality, New York : Island., 1945.
  45. Marsh, H. W., Smith, I. D., and Barnes, J., "Multitrait-multimethod Analyses of the Self-Description Questionnaire : Student-teacher Agreement on Multidimensional Ratings of Student Self-concept," American Education Research Journal, Vol. 20, pp. 333-357, 1983. https://doi.org/10.3102/00028312020003333
  46. Marsh, H. W., Parker, J., and Barnes, J., "Multidimensional Adolescent Self-concept : Their Relationship to Age, Sex, and Academic Measures," American Education Research Journal, Vol. 22, pp. 422-444, 1985. https://doi.org/10.3102/00028312022003422
  47. Moore, T. D. and Serva, M. A., "Understanding member motivation for contributing to different types of virtual communities : A proposed framework, in Proceedings of the 2007 ACM SIGMIS CPR conference on 2007 computer personnel doctoral consortium and research conference : The global information technology workforce," pp. 153-158, 2007.
  48. Strauman, T. J., "Self-discrepancies in clinical depression and social phobia : Cognitive structures that underlie emotional disorders?," Journal of Abnormal Psychology, Vol. 98, pp. 5-14, 1989.
  49. Strauman, T. J. and Higgins, E. T., "Automatic activation of self-discrepancies and emotional syndromes : When cognitive structures influence affect," Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 53, pp. 1004-1014, 1987. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.6.1004
  50. Suh, A., Shin, K.-S., and Lee, J., "The Effects of Multi-identity on One's Psychological State and the Quality of Contribution in Virtual Communities : A Socio-Psychological Perspective," Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol. 20, No. 1, pp. 57-79, 2010.
  51. Turkle, S., "Life on the screen : identity in the age of Internet," Touchstone, New York., 1997.
  52. Venkatesh, V. and Davis, G. B., "A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Modle : Four Longitudinal Field Studies," Management Science, Vol. 46, No. 2, pp. 186-204, 2000. https://doi.org/10.1287/mnsc.46.2.186.11926
  53. Venkatesh, V., Morris, M. G., and Davis, G. B., "User Acceptance of Information Technology : Toward a Unified View," MIS Quarterly, Vol. 27, No. 3, pp. 425-478, 2003. https://doi.org/10.2307/30036540
  54. Weirzbicka, A., "Semantic primitives. Frankfurt, West Germany : Athenaum, 1972.