Sumuk Style in Contemporary Fashion and the Development of Korean Fashion Cultural Products Applied Sumuk Technique

현대 패션에 나타난 수묵 기법과 이를 활용한 한국적 패션문화상품 개발

  • Lee, Hye-Won (Dept. of Clothing and Textiles, Seoul National University) ;
  • Cha, Hye-In (Dept. of Clothing and Textiles, Seoul National University) ;
  • Jang, Young-Sun (Dept. of Clothing and Textiles, Seoul National University) ;
  • Kim, Min-Ja (Dept. of Clothing and Textiles/Research Institute of Home Ecology, Seoul National University)
  • 이혜원 (서울대학교 의류학과) ;
  • 차혜인 (서울대학교 의류학과) ;
  • 장영선 (서울대학교 의류학과) ;
  • 김민자 (서울대학교 의류학과/생활과학연구소)
  • Received : 2011.06.14
  • Accepted : 2011.06.30
  • Published : 2011.08.31

Abstract

Sumuk drawings are made with water and muk(墨), which are used to express the light, shade and texture of an object. The expression methods of oriental drawing can be divided into three methods: pictorialization, abstractness and realism. The method of pictorialization expresses traditional pictures or letters. Abstractness show an artist's aesthetic feeling through sprinkling, splashing and spreading diffusion of muk. The method of realism is Takbon which makes a copy painting directly from a monument by rubbing a paper with ink. Modern fashion designer attempts to develop a new Sumuk technique based on both oriental drawing style and western watercolor painting style. Rather than following the designated styles of oriental drawings and Korean drawings, new Sumuk technique colors detailed structures expressed as outlines, dots and lines or creates abstract patterns through spreading or spilling in showing theme of flowers, plants and insects. In this study, in order to develop fashion cultural products with Sumuk technique, rubbed copy of the ancient 'Emile bell Takbon' was used. For this study, with the combination of different colors and the patterns from 'Emile bell Takbon', designs for scarfs, shirts and one-piece dresses were created. These techniques enabled to express soft and strong Takbon image in simple Sumuk technique in harmony with modern trends.

Keywords

References

  1. 박종임 (2008), 수묵을 이용한 풍경 표현 연구: 본인의 작품을 중심으로, 홍익대학교 미술대학원 석사학위논문.
  2. 임대준 (2007), 한국 수묵 추상에 대한 연구, 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 임완구 (2002), 수묵을 통한 내적 이미지 표현연구: 본인의 작품을 중심으로, 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 박순천 (2006), 한국 전통 암각화 문양을 응용한 문화상품 디자인 개발에 관한 연구(1)-울산 반구대 암각화의 거북, 배, 사람얼굴 문양을 중심으로-, 복식, 56(6), pp. 33-44.
  5. 오현정, 오선희, 이귀례 (2003), 문인화를 이용한 한국적 이미지의 문화상품용 의상디자인 개발, 복식, 53(5), pp. 13-22.
  6. 이미석 (2006), 고구려 와당(瓦當)문양을 응용한 문화상품개발에 관한 연구, 복식, 56(6), pp. 87-95.
  7. 김선영 (2009), 매화꽃을 모티브로 한 패션 문화 상품디자인 개발, 복식, 17(6).
  8. 서옥경 (2009), 색동을 응용한 문화상품 디자인 연구, 한국디자인문화학회지, 15(3).
  9. 정인수 (2007), 수묵화의 정신성에 관한 고찰, 호남대학교 대학원 석사학위논문, p. 4.
  10. 임대준 (2007), 한국 수묵 추상에 대한 연구, 전북대학교 대학원 석사학위논문. p. 4.
  11. 김종태 (1999), 동양회화사상, 서울: 일지사, pp. 58-59.
  12. 임대준 (2007), 한국 수묵 추상에 대한 연구, 전북대학교 대학원 석사학위논문. p. 6.
  13. 자료검색일 2011. 5. 20, http://www.cha.go.kr/korea/heritage
  14. 자료검색일 2010. 12. 1, http://arts.search.naver.com
  15. 자료검색일 2010. 10. 13, http://www.naver.com
  16. 자료검색일: 2010. 5. 2, http://www.nohht.com.ne.kr/bell/belfry/beachon.html
  17. 자료검색일 2011. 6. 1, http://people.artmusee.com/parkdaesung
  18. 자료검색일 2011. 6. 1, http:://www.naver.com
  19. 변광현 (1997), 암각화 탁본에 대한 기법 연구, 안동대학교 논문집, 제19호, p. 10.
  20. 윤진숙 (2003), 암각화 이미지의 현대적 변용, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 12.
  21. 이영희, "2011 S/S Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.style.com
  22. 이영희, "2011 F/W Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.style.com
  23. 이상봉, "2010 S/S Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.liesangbong.co.kr
  24. 이상봉, "2007 S/S Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.liesangbong.co.kr
  25. VPL, "2011 F/W Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.firstviewkorea.com
  26. BCBG Max, "2011 F/W Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.firstviewkorea.com
  27. 이상봉, "2009 S/S Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.liesangbong.co.kr
  28. 박동준, "2010 S/S Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.pakdongjun.co.kr
  29. Moschino, "2010 S/S Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.firstviewkorea.com
  30. 이상봉, "2008 F/W Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.liesangbong.co.kr
  31. Brian Reyes, "2011 F/W Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.ifp.co.kr
  32. LAMB, "2010 F/W Collection", 자료검색일 2011. 5. 27, http://www.ifp.co.kr
  33. 임지아 (2011), 현대패션에 표현된 중첩 기법의 유형과 미적 특성, 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 9.
  34. 임지아 (2011), 현대패션에 표현된 중첩 기법의 유형과 미적 특성, 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 10.
  35. 임지아 (2011), 현대패션에 표현된 중첩 기법의 유형과 미적 특성, 서울대학교 대학원 박사학위논문, p. 139.