Journal of Science Education (과학교육연구지)
- Volume 35 Issue 1
- /
- Pages.59-67
- /
- 2011
- /
- 1225-3944(pISSN)
- /
- 2733-4074(eISSN)
Relations of Behavioral Inhibition/Activation System about Science Learning
과학학습 행동억제체계 및 행동활성화체계와 과학성취도의 관계
- Nam, Ji-Yeon (Korea National University of Education) ;
- Yang, Il-Ho (Korea National University of Education) ;
- Hong, Eun-Ju (Gwangju Seosan elementary School) ;
- Lim, Sung-Man (Korea National University of Education) ;
- Kim, Eun-Ae (Korea National University of Education)
- Received : 2011.04.22
- Accepted : 2011.06.01
- Published : 2011.06.30
Abstract
The purpose of this study was to analyze on the relations of motivation system about science learning and science achievement. TIMSS 2007 was selected and translated for science achievement test. After that, fourth-grade 496 students and eighth-grade 425 students were required to accomplish the questionnaire on behavioral inhibition/activation system about science learning(SL-BIS/BAS) and science achievement. There were negative correlation with SL-BIS and science achievement, and positive correlation with SL-BAS and science achievement. In addition, two systems account for 12% of science achievement. These results would be helpful for teachers to understand the difference about motivation by students' variables and to make a plan for the appropriate strategies for learners.
이 연구의 목적은 과학학습 동기체계와 과학 성취도의 관계를 분석하는 것이다. 과학 성취도 검사를 위해 TIMSS 2007을 선정하고 번역하였다. 이후, 초등학교 4학년 496명, 중학교 2학년 425명이 과학학습행동억제/활성화체계(SL-BIS/BAS)와 과학 성취도 검사지를 수행하였다. 연구 결과, 과학 성취도는 SL-BIS와 부적상관이 있으며, SL-BAS와 정적상관이 있었다. 또한 과학 성취도에 대한 두 체계의 설명력은 12%로 유의미하였다. 본 연구에서 SL-BIS/BAS의 분석을 통해 동기와 관련변인을 근본적으로 이해하여, 학습자에게 적합한 지도 계획을 세우기 위한 기초자료로 활용할 수 있을 것이다.
Keywords