DOI QR코드

DOI QR Code

교과서에 제시된 반성활동의 문제점 및 그 방안

  • Yoon, Dae-Won (Department of Mathematics Education and Research Institut, Gyeongsang National University) ;
  • Kim, Dong-Keun (Chunggu High School)
  • Received : 2010.08.08
  • Accepted : 2011.02.21
  • Published : 2011.02.28

Abstract

Recently, for solving a math problem, and I reflect back, so much emphasis on activities which reflect the activities conducted in schools is necessary to look for. In this study, the 7th Mathematics Curriculum textbooks (10 - a, b) and 7th in mathematics and modification of curriculum textbooks (math) in the reflection type of activities that explore the resulting problems and the measures we discuss are. Therefore, textbooks reflect the type of activities were analyzed before and thinking strategies, and we will examine various types of reflective activities.

Keywords

References

  1. 김남희 외 5명(2006), 수학교육과정과 교재연구, 경문사.
  2. 박규홍 외 3명(2002a), 수학 10-가, (주)교학사.
  3. 박규홍 외 3명(2002b), 수학 10-나, (주)교학사.
  4. 박두일 외 8명(2002a), 수학 10-가, (주)교학사.
  5. 박두일 외 8명(2002b), 수학 10-나, (주)교학사.
  6. 박윤범 외 5명(2002a), 수학 10-가, 대한교과서(주).
  7. 박윤범 외 5명(2002b), 수학 10-나, 대한교과서(주).
  8. 신현성․최용준(2002a), 수학 10-가, (주)천재교육.
  9. 신현성․최용준(2002b), 수학 10-나, (주)천재교육.
  10. 양승갑 외 8명(2002a), 수학 10-가, (주)금성출판사.
  11. 양승갑 외 8명(2002b), 수학 10-나, (주)금성출판사.
  12. 우정호 외 3명(2002a), 수학 10-가, 대한교과서(주).
  13. 우정호 외 3명(2002b), 수학 10-나, 대한교과서(주).
  14. 우정호(2005), Polya 'How to solve it' 譯어떻게 문제를 풀 것인가?, 교우사.
  15. 우정호(2007), 수학학습-지도 원리와 방법, 서울대학교출판부.
  16. 이강섭 외 6명(2002a), 수학 10-가, (주)지학사.
  17. 이강섭 외 6명(2002b), 수학 10-나, (주)지학사.
  18. 임재훈 외 7명(2002a), 수학 10-가, (주)두산.
  19. 임재훈 외 7명(2002b), 수학 10-나, (주)두산.
  20. 최봉대 외 6명(2002a), 수학 10-가, (주)중앙교육진흥연구소.
  21. 최봉대 외 6명(2002b), 수학 10-나, (주)중앙교육진흥연구소.
  22. 한인기․꼴랴긴(2006), 문제해결의 이론과 실제, 승산출판사.