DOI QR코드

DOI QR Code

Change of Teachers' Activities since using Technology in Schools and its Differences in the Psychological Background

테크놀로지 활용에 따른 교육활동의 변화와 교사의 심리적 배경의 영향

  • Received : 2011.07.19
  • Accepted : 2011.08.29
  • Published : 2011.09.28

Abstract

This study aims to examine how technology integrated instruction change teachers' activities in schools since using technology in classrooms. A total of 311 elementary and secondary school teachers were participated in this study. Using exploratory factor analysis five factors were extracted. In addition, technology attitude in education and technology competence as psychological factors are analyzed to be influenced by the five extracted factors. The results of this study show that there are outstanding change since using technology in schools. Also changing of teachers' activities in schools is influenced by technology competence which reflects teachers' confidence on using technology rather than technology attitude in education which reflects teachers' recognition of the necessity of technology integrated instruction.

본 연구에서는 테크놀로지 활용 이후 교사들의 교육활동을 어떻게 변화시키고 있는지 알아보고자 하였다. 선행연구를 바탕으로 구성된 설문지를 제작 배부하여 311명의 초중등 현직교사로부터 회수하여 탐색적 요인분석을 통해 5개의 요인을 추출하였다. 또한 이러한 요인들이 교사들의 심리 태도적 배경변인인 테크놀로지에 대한 태도와 테크놀로지 유능감에 따라 다르게 나타나는지에 대해서도 분석하였다. 연구의 결과는 학교현장에서 테크놀로지의 활용으로 인해 교사들의 교육활동에 상당한 변화가 일어나고 있음을 나타내주고 있다. 한편 교사들의 테크놀로지 활용교육의 필요성을 인식하는 테크놀로지에 대한 태도보다는 교사 스스로 테크놀로지를 잘 활용할 수 있다는 테크놀로지 유능감에 따라 교육활동의 변화에 대한 차이가 나타났다.

Keywords

References

  1. 안성훈, 박혜영, 고대곤, "교육용 콘텐츠를 활용한 수업의 효과 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제6호, pp.293-300, 2005.
  2. 김현진, 임진호, "초등학교 교육정보화가 교수학습문화 변화에 미치는 효과분석", 교육공학연구, 제23권, 제1호, pp.155-186, 2007.
  3. P. A. Ertmer, "Teacher Pedagogical Beliefs: The Final Frontier in Our Quest for Technology Integration?," Educational Technology Research and Development, Vol.53, No4, pp.25-40, 2005. https://doi.org/10.1007/BF02504683
  4. Y. G. Baek, J. Jong, and B. Kim, "What makes teachers use technology in the classroom? Exploring the factors affecting facilitation of technology with a Korean sample," Computers & Education, Vol.50, No.8, pp.224-234, 2008. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.05.002
  5. J. van Braak, "Individual characteristics influencing teachers' class use of computers," J. of Educational Computing Research, Vol.25, No.2, pp.141-157, 2001. https://doi.org/10.2190/81YV-CGMU-5HPM-04EG
  6. 안성훈, 최숙영, "ICT 활용 교수-학습 유형 중 정보 탐색 및 분석 학습에 대한 평가 모형 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제3권, 제3호, pp.1-10, 2003.
  7. 주혜선, 고병오, "초등학교 교사들의 ICT활용 능력 실태와 문제점", 한국정보교육학회, 제9권, 제4호, pp.635-648, 2005.
  8. 심숙영, "구성주의 교사 신념과 교사의 ICT태도와 ICT활용능력 관계", 아동과 권리, 제14권, 제1호, pp.109-128, 2010.
  9. 정한호, "교실수업에서 나타나는 이러닝에 대한 생태학적 고찰", 교육공학연구, 제24권, 제2호, pp.31-69, 2008.
  10. 박수홍, 오은주, "대학교육에서 테크놀로지 활용 진행단계 분석과 활성화 전략 탐색", 교육공학연구, 제24권, 제1호, pp.55-85, 2008.
  11. M. G. Fullan, Leading in a culture of change. Jossey-Bass, 2001.
  12. H. J. Becker and J. L. Ravitz, "The influence of computer and Internet use on teachers' pedagogical practices and perceptions," J. of Research on Computing in Education, Vol.31, No.4, pp.356-384, 1999. https://doi.org/10.1080/08886504.1999.10782260
  13. F. Paraskeva, H. Bouta, and A. Papagianni, "Individual characteristics and computer self-efficacy in secondary education teachers to integrate technology in educational practice," Computers & Education, Vol.50, No.3, pp.1084-1091, 2008. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.10.006
  14. R. Christensen, "Effects of Technology Integration Education on the Attitudes of Teachers and Students," J. of Research on Technology in Education, Vol.34, No.4, pp.411-433.
  15. A. Bandura, Self-efficacy: The exercise of control. Freeman, 1997.
  16. J. H. Sandholtz, C. Ringstaff, and D. C. Dwyer, Teaching with technology: Creating student-centered classrooms, Teachers College Press, 1997.
  17. M. A. Pett, N. R. Lackey, and J. J. Sullivan, Making Sense of Factor Analysis. Sage Publications, 2003.
  18. H. Hiebert, R. Gallimore, and J. Stigler, "A knowledge base for the teaching profession: What would it look like and how can we get one?," Educational Researcher, Vol.31, No.5, pp.3-15, 2002. https://doi.org/10.3102/0013189X031005003
  19. 김종훈, 김종진, 고정림, "컴퓨터 활용 능력 및 학습 태도 향상을 위한 창의적 교수법 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제10호, pp.468-476, 2009.
  20. 이성균, 윤영두, "미디어 교육 전문가 양성을 위한 교육과정 모델 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제10호, pp.468-476, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.1.468
  21. 남상조, 이남숙, 조은순, "한국 초.중등학교 정보 통신기술활용 교육현황", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제9호, pp. 220-230, 2007.