DOI QR코드

DOI QR Code

Web-based E-learning System Supporting an Effective Self-directed Learning Environment

효과적인 자기주도적 학습 환경을 지원하는 웹 기반 이-러닝 시스템

  • 김미혜 (대구가톨릭대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2011.07.01
  • Accepted : 2011.07.28
  • Published : 2011.09.28

Abstract

For success in E-learning, support from a learning environment that enables learners to perform self-directed learning more effectively is assumed. However, most existing e-learning systems do not maximize the improvement in learners' self-regulated learning ability because they only partially accommodate factors that can facilitate self-directed learning. In this paper, a web-based e-learning system is designed and proposed that enables support of an enhanced self-directed learning environment by providing various learning methods, evaluation methods, learning content levels, and strategies for learning motivation in various conditions, and synthetically reflecting them. To validate the effectiveness of the proposed system, it was applied to the subject of data structures in a university course, and an online survey was conducted with the students. The results indicated that the proposed system can support a learning environment in which students can perform more effective self-directed learning, enhancing their learning ability.

성공적인 이-러닝을 위해서는 학습자들이 보다 효과적으로 자기주도적 학습을 수행할 수 있는 학습 환경의 지원이 전제돼야 한다. 그러나 대부분의 기존 이-러닝 시스템들은 자기주도적 학습을 촉진할 수 있는 요인들을 부분적으로만 적용하여 학습자의 자기주도적 학습력 향상을 극대화시키지 못하고 있다. 본 논문에서는 다양한 학습방법, 평가방법 및 학습내용수준, 다양한 측면에서의 학습동기 유발 전략을 제공하여 이를 종합적으로 반영하여 보다 향상된 자기주도적 학습 환경을 지원하는 웹기반 이-러닝 시스템을 설계하여 제안한다. 제안된 시스템의 효과성을 검증하기 위하여 대학교 자료구조 교과목에 적용한 후 수강학생을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과 제안된 시스템은 학습자가 자신의 학습력을 향상시키며 효과적으로 자기주도적 학습을 수행할 수 있는 학습 환경을 지원한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 한태인, 곽덕훈, 이러닝 유러닝, (주)한독산학협동단지, 2004.
  2. M. S. Knowles, Self-Directed Learning: A Guide for Learners and Teachers, Association Press, 1975.
  3. 정화영, 홍봉화, "자기주도적 학습을 위한 학습자 수준별 콘텐츠 구성", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제7호, pp.402-410, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.7.402
  4. R. Avzevedo and A. F. Hadwin, "Scaffolding self-regulated learning and metacog nitio n-implication for the design of computer-based scaffold," Instructional Science, Vol.33, pp.367-379, 2005. https://doi.org/10.1007/s11251-005-1272-9
  5. 최숙영, 양형정, "자기주도적 학습을 지원하기 위한 온톨로지 기반의 이러닝 시스템", 컴퓨터교육학회논문지, 제13권, 제5호, pp.29-38, 2010.
  6. 송인섭, 자기주도적 학습, 학지사, 2010.
  7. 김지선, 박진아, "멀티 콘텐츠 서비스를 위한 웹 기반 자기주도적 학습 시스템", 정보과학회논문지: 컴퓨팅의 실제 및 레터, 제16권, 제1호, pp.115-119, 2010.
  8. 양애경, 조호제, "자기주도적 학습과 학업성취도간의 관계", 한국교육논단, 제8권, 제3호, pp.61-82, 2010.
  9. B. J. Zimmerman and D. H. Schunk, Self-regulated of learning and academic achievement: theory, research, and practice, New York, Springer-Verlag, 1989.
  10. 조상영, 이현정, "효과적으로 상호작용하는 자료 구조 웹 코스웨어의 설계 및 구현", 한국컴퓨터교육학회논문지, 제11권, 제1호, pp.75-83, 2008.
  11. 민경혜, "자료구조 학습을 위한 자기주도적 코스웨어 설계 및 구현", 학국정보과학회 학술발표논문집, pp.661-663, 2007.
  12. http://cgm.cs.mcgill.ca/-godfried/teaching/algorithms-web.html.
  13. http://www.student.seas.gwu.edu/-idsv/idsv.html.
  14. http://www.ansatt.hig.no/frodeh/algmet/animate.html.
  15. J. M. Keller and K. Suzuki, "Use of the ARCS motivation model in courseware design," In D.H. Jonassen (Ed.), Instructional Designs for Microcomputer Courseware, pp.401-434, 1988.

Cited by

  1. Effecting the e-Self Directed Learning on Career Myths through Future Time Perspective and Decision Making vol.27, pp.4, 2015, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2015.27.4.901