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Factors Influencing the Purchase Intention of Mobile Phones

휴대전화 구매의도에 영향을 미치는 요인

  • 이승민 (이화여자대학교 디지털미디어학부) ;
  • 정회경 (한독미디어대학원대학교)
  • Received : 2011.07.22
  • Accepted : 2011.09.22
  • Published : 2011.09.28

Abstract

This study intends to deduce various purchase intention influential factor for mobile phone and thereby to clarify the causal relationship between these factors and purchase intention. As a result of the analysis of this study, we could know that first, when the impact about brand attitude on consumers is bigger, a positive affect is induced and the effects about personalization interface were also positive. Second, we could know that when the innovative tendency of consumers is stronger, they experience positive affects and the impact on personalization interface was also effective. However, it was clarified that when the innovative tendency is stronger, the impact on price gets smaller. Third, when the imitation tendency of consumers was higher, positive affects were induced, and when the interest in personalization interface of consumers was higher, positive affects were induced and the interest in price also gets higher. Fourth, we could check the influence of affect in the purchase intention of mobile phones.

본 연구에서는 디지털 융합제품의 하나인 휴대전화의 다양한 구매의도 영향 요인을 도출하여, 이들 요인과 구매의도와의 인과관계를 구조방정식 모형을 통해 밝혀보았다. 연구결과, 소비자에게 있어 브랜드 태도에 대한 영향이 클수록 긍정적인 감정이 유발되며, 개인화인터페이스에 대한 효과도 긍정적임을 알 수 있었다. 또한 소비자의 혁신성향이 강할수록 긍정적인 감정을 경험하며, 개인화인터페이스에 대한 영향도 효과적이었다. 반면, 혁신성향이 강할수록 지각된 비용의 영향력은 상대적으로 작아지는 것으로 나타났다. 소비자의 모방성향이 높을수록 긍정적 감정을 유발하였으며, 소비자의 개인화인터페이스에 대한 관심이 높을수록 긍정적인 감정이 유발되고, 비용에 대한 관심도 높아지는 것으로 밝혀졌다. 마지막으로 감정은 구매의도에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타나, 휴대전화 구매의도에 있어 감정의 영향력을 확인할 수 있었다.

Keywords

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