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Movie Factors Affecting Satisfaction of 3D Stereoscopic Movie Audiences

3D입체영화관객의 만족에 영향을 미치는 영화적 요인

  • 윤재선 (숭실대학교 대학원 미디어학과) ;
  • 임찬 (숭실대학교 글로벌 미디어 학부)
  • Received : 2010.12.06
  • Accepted : 2011.01.12
  • Published : 2011.09.28

Abstract

The purpose of this study is to examine factors that affect 3D stereoscopic movie audiences' satisfaction in Korea, and to provide strategic solutions to improve audiences' satisfaction. According to study about movie audiences' satisfaction, factors that affect movie audiences' satisfaction are separated to movie internal factors, movie environmental factors and movie audience factors. And leverage of movie internal factors is bigger than either. But 3D stereoscopic movie is different from ordinary movie in shooting, screening, seeing and recognizing method. So it is expected that movie environmental factors and audience factors' influence is bigger than internal factors. So this study carried out a survey targeting 3D stereoscopic audiences. Main result of this study are shown as follows. First, the method to reduce visual fatigue is necessary for satisfaction. Second, it is required that improvement method of seat arrangement to provide high quality 3D stereoscopic contents. Third, level of 3D stereoscopic movies' price need to adjust to valid level.

본 연구는 3D입체영화 관객의 만족에 영향을 미치는 요인들을 도출하고, 이를 바탕으로 3D입체영화 관객의 관람만족도를 증가시키는 방안을 모색하여 3D입체영화 산업의 발전전략을 제시함을 목적으로 한다. 이를 위해 선행연구를 분석한 결과, 영화 관객의 만족에 영향을 주는 요인들은 크게 영화 내부적 요소, 영화 환경적 요소, 영화 관객요소로 나뉘며, 그 중 영화 내부적 요소의 영향력이 나머지 둘에 비해 높은 것으로 나타났다. 하지만 3D입체영화는 기존의 영화와 촬영, 상영, 관람방식, 인지과정 등 영화 환경적 요소와 영화 관객요소에 해당하는 부분에서 큰 차이점을 보이므로 3D입체영화에서는 영화 환경적 요소와 영화 관객요소의 영향력이 높을 것으로 예상되었다. 이에 본 연구는 3D입체영화 관객을 대상으로 관람만족에 대한 설문을 실시하였으며 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 시각적 피로감 개선 방안의 필요성이 대두된다. 둘째, 영화관 구조와 좌석배치에 대한 개선이 요구된다. 셋째, 관객의 입장에서 납득할 수 있는 3D입체영화 가격수준을 책정해야한다.

Keywords

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