DOI QR코드

DOI QR Code

Comparative Analysis of the Correlation between the Musical Element and the Storyline of the <Fantasia> and <Fantasia 2000>

<환타지아>와 <환타지아 2000>에서 나타나는 음악적 요소와 내러티브 상관관계의 분석

  • 김호 (남서울대학교 애니메이션 학부)
  • Received : 2011.08.02
  • Accepted : 2011.08.02
  • Published : 2011.09.28

Abstract

The function of music in a motion picture ranges widely from supporting the storyline to being the main storyline delivering the major plots. This trend and can be seen in recently produced films, advertising as well as in music videos. Many attempts were made to express music visually in the past. But it was through Disney's creative production, "Fantasia", that such attempts became a reality in a motion picture. This paper will look into the difference between the "Fantasia" and "Fantasia 2000" through a comparative analysis of the correlation between the musical element and the storyline of the 2 Disney animation movies. The most distinct difference is that the "Fantasia" has a storyline that is faithful to the original interpretation of the true meaning of the music, while, on the other hand, the "Fantasia 2000" has a storyline that endeavors to express the special features of the overall sound of individual pieces as best as possible. And the differences between the two animations, thus compiled, is hoped to facilitate and enhance a better understanding of the two Disney's finest animations.

영상에서의 음악의 기능은 내러티브의 보조적 역할에서부터 내러티브를 본격적으로 전개하는 주요소등으로 그 폭이 매우 넓다. 이는 최근의 영상, 광고, 뮤직비디오 등의 분야에서도 마찬가지다. 과거에도 청각적 장르인 음악을 시각적 영상으로 표현하는 시도가 꽤 많았으나, 장편 영화로까지 전개된 경우에는 디즈니의 <환타지아> 이전에는 거의 없었다. 따라서 본 논문에서는 디즈니 애니메이션인 <환타지아>와 <환타지아 2000>에 나타난 음악적 요소와 내러티브의 상관관계를 연구하여, 두 작품의 변별적 차이점을 살펴보고자 한다. 가장 뚜렸한 차이점을 지적하자면, <환타지아>에서는 음악작품에 내재된 본래의 의미론적 해석에 충실한 내러티브 구조의 영상이라면, <환타지아 2000>은 각각의 곡이 갖고 있는 총체적 음향의 특성을 최대한 표현하기 위한 내러티브의 영상물이라고 하겠다. 이와 같은 관점에서 그 차이점들을 상술하여 두 작품의 감상의 폭을 넓히는데 중점을 두고자 한다.

Keywords

References

  1. 편집부, 음악대사전, 신진출판사, pp,1337-1338, 1972,
  2. G. Deleuze, Cinema2, University of Minn esota Press p.234, 1989.
  3. C. Finch, The art of Walk Disney, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, p.180, 1995.
  4. Bob Thomas, Disney's Art of Animation, Hyperion. p. 87, 1991.
  5. C. Finch, The art of Walk Disney, Harry N. Abrams, Inc., Publishers, p.189, 1995.
  6. B. Thomas, Disney's Art of Animation, Hyperion. p.86, 1991.
  7. J. Culhane, Fantasia 2000 Visions of Hope, Disney Editions, p.22, 1999.
  8. 김은주, "<환타지아 2000>의 음악분석을 통한 음악과 영상과의 상관관계 연구", 이화여자대학교 대학원, 석사학위 논문, p.18, 2007.
  9. J. Culhane, Fantasia 2000 Visions of Hope, Disney Editions, p.52, 1999.
  10. J. Culhane, Fantasia 2000 Visions of Hope, Disney Editions, pp.102-115, 1999.
  11. http://www.digparty.com/wiki/Fantasia_2000#Production
  12. 편집부, 음악대사전, 신진출판사, p.1337, 1972
  13. 안나 모진스카, 전혜숙 역, 20세기 추상미술의 역사, 시공사, p.8 1998
  14. 폴 윌스, 한창완, 김세운 옮김, 애니마톨로지, 한울아카데미, p.62, 2001.
  15. 박성수, 애니메이션 미학, 향연, p.119, 2005.
  16. 나기석, "유리 놀스테인의 애니메이션: 이야기속의 이야기 의 시적 이미지 구성 방식에 대한 연구", 경희대학교 대학원, 석사학위 논문, pp,35-36 1996.
  17. 김은주, "<환타지아 2000>의 음악분석을 통한 음악과 영상과의 상관관계 연구", 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, p.97, 2007.